Computerketen Dixons scant smartphones alle klanten in winkels

23 jan 2014, 9:28 Nieuws
jack peeters ateron

Klanten van Dixons, Mycom en iCentre die met een smartphone de winkel in lopen, geven onbewust hun informatie weg via de wifi en bluetooth in hun broekzak. Als je ergens vaak komt zonder te kopen, dan kun je bijvoorbeeld aangesproken worden door het personeel.

Dat meldt techsite Tweakers.net donderdag. De informatie staat in een interne communicatie van moederbedrijf de Bas Group. Manager Lub ten Napel geeft de wifi-tracking toe. "Het is geen simpel systeem, maar een combinatie van gegevensbronnen."

De winkels vertellen niet aan hun klanten dat ze gevolgd worden. Er hangen ook geen bordjes bij de ingang. "Dat is ook niet nodig," zegt Ten Napel. "Iedere winkel gebruikt telsystemen."

Niet netjes

Het College bescherming persoonsgegevens valt van zijn stoel van verbazing. Voorzitter Jacob Kohnstamm: "Dit is zeker niet netjes. Dit vergt in eerste instantie dat je volstrekt helder moet maken waarom je dat doet. Waarom doen ze daar zo geheimzinnig over?"

Kohnstamm vindt dat de maatschappij geschaad wordt door deze praktijken: "Als je het weet dan kun je de wifi op je smartphone uitzetten. Als je elkaar niet meer vertrouwt en niet meer onbespied over straat kunt dan is dat schade."

Verboden

Het CBP benadrukt dat wifi-tracking niet zomaar is toegestaan. "Het hangt er vanaf wat precies met de gegevens gebeurt. Een ding staat vast: hetgeen dat uniek is aan de smartphone wordt opgeslagen. Daarmee kun je wel degelijk gevolgd worden. Veel mensen vinden het een onprettig gevoel."

Ten Napel vindt de reacties overdreven. Wie op internet surft, heeft nog veel minder anonimiteit, zegt hij. Daar volgen bedrijven je ip-adres, plaatsen cookies, en analyeren ze mensen op alle mogelijke manieren.