Consumptie huishoudens ruim 2 procent hoger

21 okt 2017, 7:04 Nieuws
cbs heerlen
CC0
Consumenten hebben in augustus 2,3 procent meer besteed dan in augustus 2016, meldt het CBS.
De groei is al vijf maanden op rij meer dan 2 procent. Consumenten gaven in augustus vooral meer uit aan woninginrichting en kleding dan een jaar eerder.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in oktober ongeveer even gunstig als in augustus.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Consument geeft vooral meer uit aan woninginrichting en kleding

Consumenten hebben in augustus bijna 6 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen zoals spullen voor hun huis en kleding. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden ze een fractie meer dan een jaar eerder. Verder is aan overige goederen bijna 2 procent meer besteed.
Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in augustus 4,4 procent meer heeft omgezet dan in augustus 2016. De verkopen (volume) waren 3 procent hoger. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van de koopdagen.
Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten 2 procent meer uit dan in augustus 2016. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Omstandigheden voor consumptie in oktober ongeveer even gunstig als in augustus

CBS publiceert elke maand ook over de omstandigheden voor de consumptie. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. De indicatoren in de radar hangen goed samen met de consumptie door huishoudens, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een hogere groei van de consumptie.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in oktober ongeveer even gunstig als in augustus. De consumenten waren positiever gestemd over de ontwikkeling van de werkloosheid. Daarnaast was de stijging van de aandelenkoersen ten opzichte van een jaar eerder groter. Hier staat tegenover dat het oordeel van de ondernemers in de industrie over de toekomstige werkgelegenheid minder positief is en dat de consumenten iets minder positief waren over de ontwikkeling van hun eigen financiën.
Bron: CBS