Coronaproof drive-thru voor huurders ZOwonen

02 feb 2021, 10:00 Nieuws
drive thru zowonen
Corona vraagt om creatief denken en flexibiliteit. Organisaties passen hun dienstverlening aan om hun klanten zo goed en veilig mogelijk te blijven bedienen.
Kantoren gesloten, op afstand en met zo min mogelijk persoonlijk contact.

Coronaproof drive-thru verzekert veilige sleuteloverdracht toekomstige bewoners

Met een gezonde dosis creatief vermogen ziet ZOwonen in dit "probleem" een uitdaging/ kans en creëerde een drive-thru loket op de parkeerplaats van hun eigen kantoor.
Doel van dit stukje extra dienstverlening: woningbezichtigingen en sleuteloverdrachten op een veilige manier toch mogelijk maken voor toekomstige bewoners. Want een goed thuis is, zeker nu, belangrijker dan ooit!

Aanleiding

De behoefte aan een goed en fijn thuis is, zeker nu, groter dan ooit. Met een woningvoorraad van 14.500 voornamelijk sociale huurwoningen voorziet ZOwonen wekelijks ongeveer 20 nieuwe bewoners/ gezinnen van een nieuw thuis.
Daartoe organiseerde zij, vóór het coronatijdperk, groepsbezichtigingen, waarbij geselecteerde woningzoekenden, onder leiding van een verhuurconsulent, de woning konden bezichtigen. De coronamaatregelen die sinds maart 2020 van kracht zijn, maakten dat groepsbezichtigingen niet meer mogelijk waren en de meeste recente maatregelen zetten de medewerkers van ZOwonen aan het denken of een aantal 1-1 woningbezichtigingen op één dag nog wel verantwoord was. Voor de potentiële bewoners en voor de medewerkers.
Daarnaast bleek het voor de nieuwe bewoners en medewerkers een 'uitdaging' om sleuteloverdrachten en het tekenen van het huurcontract in de woning coronaproof te organiseren. "Bovendien wil je, op de eerste dag, natuurlijk liefst een vriend of familielid, als enige gast thuis ontvangen. Om een kijkje te nemen of een handje te helpen met verhuiszaken. Reden voor ons om een stapje opzij te doen en de sleuteloverdracht inclusief contractondertekening coronaproof, via de drive-thru, te organiseren", aldus Katja Weltens, teamleider verhuur.
"De verhuurconsulenten staan, op afstand, via videobellen of telefonisch klaar, als de nieuwe bewoner, vanuit de woning, vragen of opmerkingen heeft".
Om de dienstverlening en de doorlooptijden voor woningzoekenden op het gewenste peil te houden, staken medewerkers van ZOwonen de koppen bij elkaar en bedachten een manier om coronaproof woningbezichtigingen en sleuteloverdrachten te organiseren. Het idee van de drive-thru op de parkeerplaats werd geboren.

Drive-thru hoe werkt het?

Na een weekend keihard doorwerken in de sneeuw staat hij er. Op de eigen parkeerplaats. Klaar voor gebruik: de ZOwonen drive-thru.
Maandag kregen al 11 nieuwe bewoners op deze manier de sleutels van hun nieuwe woning en werden voor 4 woningen sleutels aan potentiële bewoners uitgeleend voor bezichtiging.
Dagelijks (maandag en woensdag van 09:00-15:00 uur en dinsdag, donderdag en vrijdag van 09:00-12.00 uur) komen potentiële bewoners op afspraak langs de drive-thru. Vanuit het speciaal gecreëerde loket krijgen de bezoekers de sleutels overhandigd en wordt het nodige tekenwerk op afstand geregeld.
Twee vliegen in een klap! Tevreden en gezonde bewoners en medewerkers en een goede dienstverlening om, zeker in deze tijd, zoveel mogelijk bewoners een nieuw thuis te bieden.