De gemeenteraadsfractie van D66 heeft schriftelijk een serie vragen gesteld aan het College van B&W inzake problemen met de Odaparking in Sittard.
De D66-fractie vindt dat Sittard-Geleen een goed visitekaartje dient af te geven met optimale voorzieningen wanneer bezoekers - maar zeer zeker ook inwoners van onze eigen gemeente - zich door onze centra bewegen.
Een van die plekken waar inwoners van Sittard-Geleen gebruik van maken, maar ook de plek waar bezoekers vaak het eerst aankomen wanneer zij het centrum van Sittard bezoeken, is de Odaparking. Een ruime ondergrondse parking waar velen hun auto parkeren en om vervolgens het Sittardse stadscentrum in te gaan.
De D66-fractie ziet de nodige verbeterpunten voor deze parkeergarage in eigendom van de gemeente Sittard-Geleen (via de gemeente beheerd door Interparking).
D66 heeft van een grote groep inwoners meermaals signalen gekregen over ernstige gebreken aan deze parkeervoorziening, die al geruime tijd duren. Enkele voorbeelden van gebreken zijn:
- defecte betaalmogelijkheden,
- een gesloten ingang,
- lift die buiten werking is (aan het Kerkepad),
- toegangsbewijsapparatuur buiten gebruik,
- kapotte laadpalen en
- centimeters hoog water in de gangen en grote delen van de Odaparking zelf.
Het water is hinderlijk voor iedereen. Maar ook ondervinden mindervaliden toegankelijkheidsproblemen, vanwege het niet werken van essentiële voorzieningen in de Odaparking.
Daarnaast is de situatie bij de Odaparking een doorn in het oog van onze hardwerkende ondernemers en dus hinderlijk voor het ondernemersklimaat in het Sittard-Geleen, zo stelt de D66-fractie.
Op grond van de geconstateerde - vaak langdurig aanwezige - problemen aangaande de Odaparking stelt de D66-fractie enkele vragen aan het college van B&W.
1. Is het college van B&W het met de D66-fractie eens dat de gebreken aan de Odaparking zoals omschreven in de inleidende tekst (gesloten ingang, defecte betaal- en toegangsapparatuur, kapotte deur, niet-werkende laadpalen, aanhoudende wateroverlast en lift buiten gebruik) geen goed visitekaartje zijn voor onze gemeente? Zo nee, waarom niet?
2. Is het college van B&W het met D66 eens dat deze gebreken aan de Odaparking tevens een behoorlijke belemmering vormen ten aanzien van de toegankelijkheid voor mindervaliden - en dan met name vanwege de gesloten ingang, de defecte lift en de wateroverlast? Zo nee, waarom niet?
3. Is het college van B&W het met de D66-fractie eens dat de gebreken van de Odaparking - zoals het niet kunnen sluiten van deuren (door een defecte ingang en apparatuur), waardoor iedereen zomaar de gangen in kan - een risico vormen voor de sociale omgeving en het gevoel van veiligheid op deze locatie? Zo nee, waarom niet?
4. Sinds wanneer is het college van B&W op de hoogte van de problematiek aan de Odaparking zoals omschreven in deze Art. 43-brief en wat heeft het college sindsdien met de ontvangen signalen gedaan?
5. Tot op heden zijn de gebreken aan de Odaparking nog steeds actueel. Gezien de parkeervoorziening eigendom is van de gemeente, is het college van B&W voornemens deze gebreken aan de parking te laten herstellen? Zo ja, welke maatregelen worden getroffen en op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
6. Eventuele reparaties en herstelwerkzaamheden aan de Odaparking kunnen mogelijk lange tijd in beslag nemen. Welke acties - eventueel tijdelijke maatregelen - gaat het college van B&W op korte termijn ondernemen om ervoor te zorgen dat de toegankelijkheid (en zeker voor gebruikers met een beperking) van de Odaparking zo spoedig mogelijk kan worden gewaarborgd? Welke acties worden ondernomen en op welke termijn?
7. Is het college van B&W het met de D66-fractie eens dat reparaties en herstelwerkzaamheden aan de Odaparking bijdragen aan het aantrekkelijker maken van het Sittardse winkelgebied - en dus het ondernemersklimaat versterken? Zo nee, waarom niet en denkt het college dat ondernemers de situatie in de Odaparking dan niet als storend/hinderlijk ervaren?
8. Gezien het centimetershoge water in de Odaparking, de daaruit volgende schade en het vaker buiten werking zijn van de aanwezige laadpaalinfrastructuur: heeft dit grote gevolgen voor de elektrische laadpaalinfrastructuur aanwezig in de parkeergarage? Zo ja, wat zijn de specifieke gevolgen? Levert dit veiligheidsrisico’s op?
9. Wat is een zo nauwkeurig mogelijke schatting van de totale kosten die de reparaties aan de Odaparking bedragen?
10. Welke kosten worden op termijn veroorzaakt wanneer er geen reparatie- en onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden aan de Odaparking? En met hoeveel euro loopt de schadepost op wanneer er niks gedaan wordt?
11. Naast financiële gevolgen, wat zijn de overige (materiële) gevolgen wanneer er geen actie wordt ondernomen t.a.v. de gebreken aan de Sittardse Odaparking? Denk aan constructie- en veiligheidsrisico’s, vorstschade aan de fundamenten door wateroverlast etc.
12. Is het college van B&W van mening dat het als gemeente zelf eigenaar dient te blijven van de Odaparking in Sittard-Geleen, gezien de hoge kosten die daaraan verbonden zijn? Of denkt het college ook aan verkoop, zodat private partners het beheer en investeringen voor hun rekening nemen? Welke afweging(en) maakt het college in deze kwestie? (graag een uitgebreide reactie).
13. In bredere zin: overweegt het college van B&W privatisering van parkeergarages en -terreinen in onze gemeente? Zo ja, waarom en welke afweging maakt het college? Zo nee, waarom niet?
Bij voorbaat dank voor de beantwoording van onze vragen binnen de daarvoor gestelde termijn.