Ruim een jaar geleden sloot Sittard-Geleen zich aan bij de BuitenBeter app, een handige toepassing voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets waarmee problemen in de openbare ruimte bij de gemeente gemeld kunnen worden.
Met de app kan op een plek waar sprake is van illegaal gestort vuil, een kapotte straatlantaren of losliggende stoeptegels - om maar een paar voorbeelden te noemen - met smartphone of tablet een foto worden gemaakt. Na invoering van het adres van de locatie, eventueel voorzien van extra informatie, wordt de melding doorgezet naar de gemeente. Daar is overigens wel een internetverbinding voor nodig.
Afhankelijk van het soort melding heeft de gemeente dan maximaal acht dagen de tijd om in actie te komen. Zodra de gemeente met de melding aan de slag gaat krijgt de verzender binnen de app bericht dat het probleem in behandeling is. Als het probleem is opgelost wordt dat ook via de app gemeld.
Proef op de som
Deze week heeft sittard-geleen.nieuws.nl eens getest hoe snel een melding wordt opgevolgd. Het trottoir op de Wilhelminastraat liet op een bepaalde plek een verzakking zien, waarschijnlijk door een lekkage in een ondergrondse buis of leiding. Op het eerste gezicht leek er instortingsgevaar te bestaan. In elk geval was het een gevaarlijk punt, zeker voor slechtzienden of ouderen met een rollator. Dinsdagavond werd met de BuitenBeter app melding van het probleem gemaakt, een goede dag later was de plek afgezet met rood-wit gemarkeerde dranghekken om verder gevaar in afwachting van een definitieve reparatie af te wenden.
Volgens een woordvoerder ontvangt de gemeente met enige regelmaat meldingen via de BuitenBeter app. Daarbij krijgen gevaarlijke situaties vanzelfsprekend de hoogste prioriteit. Andere meldingen kunnen iets later worden opgepakt, maar dat mag nooit langer dan acht dagen duren.
De BuitenBeter app is beschikbaar voor diverse typen smartphones en tablet computers en is gratis te downloaden via .