Wil jij fanatiek met je online marketing aan de slag gaan, maar heb je geen idee waar je moet beginnen?
Dan is het slim om je eens te verdiepen in de online marketing trends van dit moment. Zoekmachines zoals Google lijken zich namelijk elk jaar op andere zaken te focussen, waardoor je strategie van vorig jaar, wellicht dit jaar niet meer zo effectief is. Waar je in 2023 op moet gaan letten bij het bepalen van je online marketingstrategie? Dat lees je hier!
Wil je daarna direct met je online marketing aan de slag, maar weet je niet hoe? Op internet is ontzettend veel informatie te vinden, zoals op deze website .
Een zeer opvallende trend van dit jaar, die ook zeker volgend jaar nog van belang is, is het publiceren van video’s. Steeds meer verschuift de aandacht van Google van tekst naar video’s, en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. Videocontent is namelijk een stuk laagdrempeliger dan teksten, zeker als het lange lappen tekst betreft. Wie gaat er tegenwoordig nog een hele tekst lezen, als over hetzelfde onderwerp een video is gemaakt, waarbij je simpelweg achterover kunt leunen om vervolgens de content tot je te nemen. Oftewel: bezoekers geven de voorkeur aan video’s, en daardoor doet Google hetzelfde. Wil jij dus hoog scoren in de zoekresultaten van Google? Verpak je boodschap dan in een vermakelijke en informatieve video, uploadt deze op YouTube met de juiste keywords in de beschrijving, en embed hem vervolgens op een pagina op je website, waar content op staat die op dezelfde zoektermen is gebaseerd.
Nog een trend die zeker nog jarenlang zal aanhouden is die van marketing door samen te werken met influencers. Dit is voor jouw publiek een meer ongedwongen en laagdrempelige manier om met jouw product of dienst in aanraking te komen, zeker als ze al fan zijn van de influencer in kwestie. Het is daarbij zaak dat je enkel samenwerkingen aangaat met influencers die een zeer passende doelgroep hebben en kwalitatief goede content kunnen leveren. Aangezien het doorgaans geen goedkope vorm van marketing is, wil je immers wel de garantie dat de persoon die je inhuurt er alles aan doet om jou van nieuwe klanten te voorzien.
Als laatste hebben we niet zozeer een concrete tip voor je, maar wel iets waar je op moet letten. Consumenten vinden het namelijk steeds belangrijker om een goed gevoel te hebben bij wat ze kopen of doen. Daarom worden authenticiteit en duurzaamheid steeds belangrijker. Men koopt niet langer enkel een product, maar een goed verhaal. Houd daar rekening mee, zowel bij het ontwikkelen van je aanbod als bij het vormgeven van je online marketingstrategie. Er wordt namelijk verwacht dat deze trend zich de komende jaren nog sterker zal ontwikkelen.