De zomervakantie zit er weer op. Langzaam maar zeker stromen de Limburgse fietspaden weer vol met schoolgaande kinderen en dat betekent opletten geblazen.
Helaas gebeuren er in Limburg jaarlijks zo’n 950 ongelukken met
fietsers. Ruim een kwart van deze
ongevallen vindt plaats in Maastricht en Venlo, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie.
Gemeenten met meeste fietsongevallen
Er gebeuren in Limburg jaarlijks 8,5 fietsongelukken per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt lager dan het landelijk gemiddelde (10,6). Wel zijn er grote uitschieters op lokaal niveau.
Gulpen-Wittem is relatief gezien de onveiligste gemeente van Limburg, met jaarlijks 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Ook in Roermond en Venray gebeuren relatief veel ongevallen waarbij fietsers betrokken zijn. De top 5 gemeenten in Limburg met de meeste fietsongevallen per jaar is:
- Gulpen-Wittem: 18,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Roermond: 13,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Venray: 13,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Venlo: 12,2 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Weert: 11,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners
Vaak auto betrokken bij fietsongeval, dan automobilist meestal aansprakelijk
Bij bijna 60% van alle fietsongevallen is een auto betrokken (57,4%). In Limburg gaat het zelfs om ruim twee derde van alle fietsongelukken (69,4%). Ook in Friesland worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door een automobilist (69,2%). Drenthe staat met 67% op de derde plaats.
Verzekeringsexpert Menno Dijcks: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Veel ongelukken met elektrische fietsen
“Wat ook opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets”, vertelt Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks. “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9% van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten”. Vooral in Drenthe (21,8%), Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat het naar verhouding vaak mis met e-bike. Limburg staat met 18,4% ook hoger dan gemiddeld.
“Voor sommige elektrische fietsen zoals fatbikes wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”, aldus Independer expert Dijcks. Elektrische fietsen hebben in de meeste gevallen een botsing met een auto (55,4%), al wordt er ook vaak tegen een niet-elektrische fiets aan gereden (18,8%).