De detailhandel heeft in maart 3,4 procent meer omgezet dan in maart 2024, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 1,0 procent hoger.
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 4,4 procent en de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) met 1,5 procent. Online is 7,0 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 1,8 procent hoger dan in maart 2024.
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in maart 2025 met 4,4 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 3,2 procent hoger dan een jaar eerder.
De winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in recreatieartikelen, de drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in maart meer omgezet dan in maart 2024. Daarentegen hebben de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in consumentenelektronica in maart minder omgezet.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,5 procent meer omzet behaald dan in maart 2024. Het verkoopvolume was 3,3 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de supermarkten lag 1,4 procent hoger, de omzet van de speciaalzaken was 1,8 procent hoger.
De onlineomzet was in maart 7,0 procent hoger dan in maart 2024. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 9,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multichannelers), was 2,9 procent hoger.
De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen, de winkels in overige non-foodartikelen en de winkels in de kledingwinkels lag in maart 2025 hoger dan in maart 2024. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica was lager dan een jaar eerder.