Doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking kunnen sinds deze maand contact leggen met het Klant Contact Centrum (KCC) van de Gemeente via Teletolk.
Dat betekent dat bellers die doof of slechthorend zijn met één druk op de knop een tolk Nederlandse gebarentaal kunnen inschakelen voor telefonisch contact met de gemeente. De Teletolk is een gebarentolk die via videoverbinding geschreven tekst of gebarentaal van de beller vertaalt in spraak naar een medewerker van de gemeente.
Zodra iemand van de gemeente opneemt, wordt een medewerker van het callcenter van Teletolk aan het gesprek toegevoegd. Dit kan een schrijf- of gebarentolk zijn. De medewerker van Teletolk vertaalt alles naar gesproken taal voor de medewerkers van de gemeente en andersom. De dienst is gratis voor inwoners.
Bellers die gebruik maken van Teletolk kunnen kiezen uit:
De medewerkers die helpen bij het bellen mogen met niemand praten over wat besproken wordt. Zij hebben zwijgplicht.
Naast Teletolk heeft de balie in de Stadswinkel in Geleen hulpmiddelen voor gesprekken tussen doven en slechthorenden met baliemedewerkers. Ook als u last heeft van omgevingsgeluiden en prikkels kunt u hier gebruik van maken.
Sittard-Geleen vindt het belangrijk dat iedereen kan meedoen. Daarom wordt Tolkcontact Teletolk toegevoegd aan de gemeentelijke dienstverlening. Op die manier kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking bellen met de gemeente in de Nederlandse Gebarentaal of in tekst. Dat past in het streven naar een zo inclusief mogelijke gemeente.