Een beer op sokken als hart onder de riem voor eenzame ouderen

08 dec 2020, 14:20 Nieuws
een beer op sokken
©  Een beer op sokken

Bryan Wetzels, Giyo Delnoy, Vincent Debougnoux, Wouter Wijnen en Dylan Bruynen zijn tweedejaars studenten aan Zuyd Hogeschool in Sittard.

Een van de opdrachten die ze tijdens hun opleiding Commerciële Economie krijgen voeren ze samen uit: het oprichten van een 'Student Company', een eigen bedrijfje. Voor die opdracht krijgen ze 20 weken de tijd. Het moeilijkste is het begin: bepalen wat dat bedrijfje op de markt gaat zetten. Verzin maar eens wat. En dan liefst ook nog iets dat maatschappelijk verantwoord is. Geïnspireerd door de impact van de coronacrisis op ouderen kwam het vijftal met 'Een beer op sokken' op de proppen.

In een factsheet lichten de oprichters van Een beer op sokken de doelstelling van hun bedrijf toe: ze willen iets doen tegen de eenzaamheid die veel ouderen in Nederland ervaren en die ten gevolge van COVID-19 alleen maar erger is geworden.

Om die eenzaamheid wat te verlichten werd het Zorgbeertje bedacht, een beertje dat aan eenzame ouderen kan worden gegeven om hen een hart onder de riem te steken, hen een blijk van liefde, warmte en waardering te geven in een tijd, waarin normaal contact bijna niet mogelijk is. Een Zorgbeertje geven is een mooi gebaar.

Het Zorgbeertje draagt sokjes die samen met ouderen in zorgcentra worden gebreid of gehaakt. Zo zorgen de Zorgbeertjes ook voor een gezellige activiteit in zorgcentra.

Een deel van de opbrengst die Een beer op sokken maakt gaat naar het Nationale Ouderenfonds. En zo snijdt het mes aan meerdere kanten, met als bonus dat de vijf studiegenoten ook nog eens hebben geleerd hoe je sokken moet breien.