Fibrant kondigt substantiële reductie van CO2-voetafdruk aan en lanceert EcoLactam™

12 jun 2020, 9:06 Nieuws
chemelot vanuit vliegtuig gefotografeerd
Michiel1972 [CC BY-SA 3.0]
Fibrant kondigde onlangs een investering aan van ruim € 40 miljoen. Fibrant produceert caprolactam, de bouwsteen van Nylon6.
Met deze investering reduceert Fibrant tegen juli 2021 haar CO2-voetafdruk substantieel met meer dan 50 procent tot 3,3 (uitgedrukt in kg CO2-eq/kg caprolactam). "Een CO2-voetafdruk van wereldklasse," zo stelt Fibrant.
De nieuwe generatie groene caprolactam van Fibrant krijgt de merknaam EcoLactam™. Deze belangrijke stap maakt deel uit van de transformatie van Fibrant om in 2040 klimaatneutraal te zijn.
Tevens lanceert Fibrant een aantal ISCC PLUS gecertificeerde producten die geproduceerd worden op basis van plastic afval en herbruikbare grondstoffen. Deze producten hebben geen negatieve impact op de voedselketen. De producten worden verkocht als onderdeel van de EcoLactam™ familie met Circular en Bio als label.
EcoLactam™ Circular is gebaseerd op post consumptieafval dat via een proces, pyrolyse genaamd, weer wordt omgezet in zijn oorspronkelijke moleculen. Dit resulteert in een grondstof die vergelijkbaar is met de fossiele olie die wij gebruiken om caprolactam te maken.
EcoLactam™ Bio wordt geproduceerd van een olieachtig product dat een bijproduct is uit de hout- en pulpindustrie. Deze hernieuwbare bronnen verwerken wij tot caprolactam met een zeer lage netto CO2-uitstoot.
"Bij Fibrant zijn we er sterk van overtuigd dat het reduceren van onze CO2-voetafdruk een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de sector is. De chemische industrie heeft een cruciale rol in het verduurzamen van waardeketens en producten. Op basis van onze historie en bouwend op het wereldwijde netwerk van Highsun, zijn we ervan overtuigd dat we positief bijdragen aan deze uitdagingen door samen te werken met onze partners van vandaag en morgen. Ik ben trots om onze nieuwe generatie EcoLactam™ aan te kondigen, die uitstekende prestaties en kwaliteit combineert met dé nieuwe maatstaf op gebied van CO2-voetafdruk", zegt Martijn Amory, CEO van Fibrant.
Sales & Marketing Director Paul Habets voegt toe: "Ik ben verheugd dat we onze klanten een aanvullende, effectieve oplossing kunnen bieden voor duurzame materialen onder onze nieuwe merknaam EcoLactam™. Een oplossing die voldoet aan de eisen van zowel onze- als hun klanten. Dit is een belangrijke mijlpaal voor ons en onze partners in de waardeketen die de ontwikkeling van duurzame en zelfs circulaire producten ondersteunen. EcoLactam™ staat voor caprolactam van hoge kwaliteit met een integraal lagere CO2-voetafdruk. Samen zetten we belangrijke stappen op weg naar een CO2-neutrale samenleving".