Criminelen vissen veelvuldig naar privégegevens van mensen, die ze kunnen gebruiken bij het plegen van fraude. 'Nepmailtjes' worden daarbij vaak als lokaas ingezet.
Het aantal meldingen over nepmails dat Fraudehelpdesk in het eerste kwartaal ontving lag in het eerste kwartaal van 2015 met 35.000 meldingen stukken hoger dan een jaar eerder. Toen stond de teller op 21.000 meldingen.
"Consumenten zijn steeds alerter op mailtjes waarmee criminelen privégegevens proberen te ontfutselen. Het gaat de goede kant op. De fraudehelpdesk bewijst zijn nut. Hoe meer meldingen we krijgen hoe beter", aldus directeur Fleur van Eck na berichtgeving in De Telegraaf.
De zogenaamde pishingmail wordt echter wel steeds professioneler en gehaaider. "In het begin was het echt te zien dat de mailtjes nep waren. Maar ze zien er nu steeds echter uit. Naast banken en officiële instanties gaan criminelen ook steeds meer mails sturen namens bedrijven of benaderen mensen telefonisch dat ze een virus hebben op hun computer. Mensen moeten daarom echt alert blijven."