Het Graetheidecomité maakt zich ongerust over de nieuwe plannen die Chemelot zou hebben met de
Lexhy. Dat blijkt uit de nieuwsbrief van het comité.
De Lexhy is het gebied tussen de Urmonderbaan en de Bergerweg vanaf de A2 tot de aansluiting op de Burg. Lemmensstraat. Het gebied zou in gebruik genomen moeten worden voor uitbreiding van de Chemelot-campus.
Verder wil Chemelot het Graetheide-terrein ten noorden van de Bergerweg tussen kanaal en A2 in reserve houden voor de langere termijn.
Volgens het Graetheidecomité staan de plannen van Chemelot haaks op wat de Provincie in december vorig jaar heeft afgesproken: het Graetheide-terrein zou niet meer nodig zijn voor industrie. Er was nog voldoende plek op het huidige terrein van Chemelot en daarbuiten bestaat ook op de bestaande industrieterreinen in de regio nog genoeg ruimte. De gemeente Sittard-Geleen heeft daarover hetzelfde standpunt.
De provincie vond ook dat deStructuurvisie Chemelot en omgevingeind 2015 klaar moest zijn. De gemeente Sittard-Geleen was daar samen met Arcadis al een jaar mee bezig, maar wist zich er volgens het Graetheidecomité geen raad mee. De gemeente besloot toen om Chemelot te vragen een 'ruimtelijk-economische visie' te maken. "Daarin wordt alleen gekeken naar wat Chemelot wil en niet naar verbetering van natuur en landschap", zegt het Graetheidecomité.
Megalomane plannen
De claim van Chemelot op de Lexhy sluit aan op een onderzoek dat de Stichting Limburg Economic Development (LED) in 2014 publiceerde. Daarin werd geconcludeerd dat 24.000 extra mensen in 2020 nodig zijn op de Campus. Hiervan zouden er mogelijk 20.000 uit het buitenland gehaald moeten worden. Gedacht wordt aan Oost-Europa, India en China. Het Graetheidcomité noemt dit megalomane plannen die niet in deze regio passen.
Achterdocht over verplaatsen opritten A2
Het Graetheidecomité begrijpt niet waarom de gemeente er voorstander van is dat, wanneer de A2 wordt verbreed, de op- en afritten naar en van de A2 bij Urmond moeten verdwijnen en verplaatst worden naar het punt waar de Bergerweg en de A2 elkaar kruisen. Daardoor zou het terrein van de Lexhy makkelijk met het bestaande Chemelotterrein verbonden kunnen worden zonder te worden doorsneden door een drukke Urmonderbaan. De gemeente heeft zich echter net als de Provincie uitgesproken tegen het in gebruik nemen van de Graetheide als industrieterrein.
Volgens de gemeente worden de op- en afritten verplaatst omdat die bij Urmond te druk en daardoor onveilg zijn geworden.
Op hol geslagen managers
Het Graetheidcomité hoopt dat de leden van Provinciale Staten hun rug recht houden en vasthouden aan het standpunt van december 2014, dat de Graetheide niet nodig is als industrieterrein, maar vreest voor slappe knieën. "Maar hopelijk zal een meerderheid van Provinciale Staten deze plannen van een aantal op hol geslagen Chemelot-managers tegenhouden!", zegt het comité in haar nieuwsbrief.