Het be­lang van de Lim­burg­se bin­nen­ha­vens groeit

08 okt 2022, 13:10 Nieuws
containervervoer over julianakanaal bij berg aan de maas
Op 6 oktober vond in Venray een congres plaats over binnenhavens. Aan de Maas liggen 14 Limburgse binnenhavens.
Zonder transport via de Maas zou het aantal vrachtauto's op onze belangrijkste snelwegen verdubbelen. Dankzij de Maas kunnen we makkelijk en duurzaam veel bulk vervoeren. Heel belangrijk voor de regionale economie. Omdat de Maas over grenzen stroomt, kijkt men in Limburg ook over de grens naar partners om mee samen te werken. Zo kwam de titel ‘Grenzeloos’ tot stand.

Lokale economie

Zonder transport via de Maas zou het aantal vrachtauto's op onze belangrijkste snelwegen verdubbelen. Vervoer via het water bespaart veel CO2-uitstoot en wordt dankzij investeringen nog duurzamer. Vanuit de havens van Rotterdam en Antwerpen vinden containers vanaf zee hun weg richting hun bestemming. Van elke vijf containers die vanuit Rotterdam vertrekken, komt er één bij een Limburgse binnenhaven aan. Aan de kades van de Blueports werken zo’n 5.000 mensen. Het vervoer van bulkmateriaal en goederen is het startpunt voor economische activiteiten die al met al een miljard euro aan toegevoegde waarde opleveren.

Grenzeloos

De ambitie om te verduurzamen is groot. Dat bleek al eerder toen de Europese Unie (EU) opnieuw een miljoenensubsidie ter beschikking stelde voor de doorontwikkeling van de binnenhavens in Venlo, Roermond, Leudal (Zevenellen), Stein (Chemelot Haven), Maastricht en Tilburg (knooppuntpartner op de goederencorridor). Zij kunnen de komende drie jaar rekenen op 7 miljoen euro van Europa voor onderzoek en maximaal 120 miljoen euro subsidie voor de uitbreiding. De EU-subsidies ondersteunen het bedrijfsleven dat met investeringen in de binnenhavens werk maakt van de circulaire economie én de omslag van vervoer over de weg naar vervoer over het water.
Bron: Provincie Limburg