In 2024 ruim 42.000 boetes voor rijden onder invloed

25 jan , 13:05 Nieuws
rijden alcohol autosleutels
© Freep!k

Vorig jaar zijn veel weggebruikers beboet voor rijden onder invloed. In totaal werden er maar liefst 42.616 bekeuringen uitgeschreven.

Dat is 30% meer dan vijf jaar geleden. Zo ging het in 2019 om ‘maar’ 32.544 bekeuringen voor rijden onder invloed van alcohol of drugs. Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van de politie. In de gemeenten Oostzaan, Laren en Texel zijn relatief de meeste mensen beboet.

Alcohol en drugs vertragen je reactietijd en verminderen je concentratie. Onder invloed achter het stuur kruipen brengt dus risico's met zich mee. Toch werden vorig jaar nog altijd veel bestuurders betrapt. In 2024 ging het om zo’n 117 boetes per dag voor rijden onder invloed. Het is het derde opeenvolgende jaar waarin het aantal betrapte bestuurders boven de 40.000 uitkomt. In 2019, dus nog voor de corona periode, lag dat aantal met ruim 32.000 bekeuringen fors lager.

“Heb je een slok te veel op en veroorzaak je een ongeluk? Dan draai je als veroorzaker altijd zelf op voor de schade aan de eigen auto. Jouw autoverzekering dekt normaal gesproken altijd de schade van de tegenpartij, maar bij alcohol- of drugsgebruik verhalen verzekeraars deze kosten op de veroorzaker. Dit is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan je dus veel geld kosten. Zeker als er sprake is van letselschade”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer.

Hier gaan bestuurders het vaakst de mist in

In 2024 werden vooral in Zuid-Holland (10.603), Noord-Holland (7.340) en Noord-Brabant (5.340) veel beschonken weggebruikers van de weg gehaald. Samen waren deze drie provincies zelfs goed voor ruim de helft van alle Nederlandse boetes voor rijden onder invloed.

Op lokaal niveau spant de hoofdstad de kroon: in één jaar tijd werden in Amsterdam, 2.482 bekeuringen uitgedeeld aan beschonken bestuurders. Ook Den Haag (2.388), en Rotterdam (2.267) staan ‘traditiegetrouw’ in de top drie gemeenten met de meeste bekeuringen voor rijden onder invloed, gevolgd door Utrecht (957), Eindhoven (910) en Breda (613).

Uitschieters: Oostzaan, Laren en Texel

Als we het aantal boetes afzetten tegen het aantal inwoners, dan ontstaat er een ander plaatje. Gemiddeld ging het vorig jaar in heel Nederland om 29,1 bekeuringen per 10.000 inwoners. Maar er zijn flinke uitschieters. De gemeente Oostzaan is dan koploper. In deze Noord-Hollandse gemeente werden zelfs ruim 2,5 keer zoveel bekeuringen uitgeschreven dan gemiddeld. De top tien gemeenten met - relatief gezien - de meeste bestuurders die betrapt worden op rijden onder invloed:

1. Oostzaan (Noord-Holland): 77,4 boetes per 10.000 inwoners
2. Laren (Noord-Holland): 74,4 boetes per 10.000 inwoners
3. Texel (Noord-Holland): 66,8 boetes per 10.000 inwoners
4. Gennep (Limburg): 62 boetes per 10.000 inwoners
5. Wassenaar (Zuid-Holland): 60,3 boetes per 10.000 inwoners
6. Brunssum (Limburg): 58,7 boetes per 10.000 inwoners
7. Heerlen (Limburg): 58,4 boetes per 10.000 inwoners
8. Maashorst (Noord-Brabant): 57,1 boetes per 10.000 inwoners
9. Gooise Meren (Noord-Holland): 52,9 boetes per 10.000 inwoners
10. Den Haag (Zuid-Holland): 52,1 boetes per 10.000 inwoners

Financiële gevolgen van rijden onder invloed

Rijden onder invloed heeft niet alleen invloed op de verkeersveiligheid, maar kan ook ernstige gevolgen hebben voor de autoverzekering. “Het kan veel moeilijker zijn om überhaupt een nieuwe verzekering af te sluiten als je onder invloed een ongeluk hebt veroorzaakt. In dat geval heeft de verzekeraar het recht om je polis te beëindigen. Dan

ben je vanaf dat moment onverzekerd en mag je geen auto meer rijden. Je kunt dan vaak alleen nog meer terecht bij de Vereende. Dat is een speciale verzekeraar die veel hogere premies rekent”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer.

Over het onderzoek
Voor de vergelijking van het aantal bekeuringen per 10.000 inwoners is gekozen voor de CBS-groep vanaf 18 jaar. Hoewel alcohol voor jongeren onder de 18 verboden en extra schadelijk is, valt niet uit te sluiten dat er ook boetes zijn uitgedeeld aan jongeren aangezien in de data ook boetes voor fietsers en brommers zitten. Hierdoor zouden er mogelijk kleine afwijkingen kunnen zijn.