Een tweedehands Tesla aanschaffen kan nu voor minder dan ooit. Vorig jaar betaalde je gemiddeld nog 33.000 euro voor een occasion van het Amerikaanse merk.
Nu is dat nog 'maar' 23.000 euro. Een Tesla Model 3 is zelfs nog goedkoper met een gemiddelde vraagprijs van 21.000 euro. Sinds Elon Musk zijn trouw beloofde aan Donald Trump lijkt er sprake van een heuse Tesla-schaamte. Toch is dit zeker niet de enige reden voor de prijsdaling.
"Als we kijken naar het huidige Tesla aanbod, dan zien we een ruime verdubbeling vergeleken met vorig jaar", zegt Jasper Verweij, auto-expert bij autovergelijkingsplatform Gaspedaal.nl. "In 2019 reed je een Tesla Model 3 in de lease met maar 4% bijtelling. Het is dan ook geen verrassing dat er toen een enorme hoeveelheid Tesla's werd geleased. De meest gekozen looptijd voor een leaseauto is vijf jaar. Door de aflopende contracten zien we nu een ware Tesla tsunami op de tweedehands markt."
Ook op occasionplatform AutoTrack zien ze dezelfde trend. Ook daar groeide het Tesla-aanbod aanzienlijk. "Daardoor is de gemiddelde prijs van onder meer de Tesla Model 3 flink gedaald. Voor dit model betaalde je in 2024 nog 30.000 euro. Nu bedraagt de gemiddelde prijs een 'schamele' 21.000 euro. Een tweedehands Model 3 is zo bijna twee keer goedkoper dan een nieuwe", aldus Tim Roks, auto-expert bij AutoTrack.
Gemiddeld betaal je rond de 21.000 euro voor een Model 3. Maar het kan nog goedkoper. Zo heb je er al één voor minder dan 15.000 euro. Modellen onder de gemiddelde vraagprijs komen vaak uit de lease. Deze hebben meestal al ruim 100.000 kilometer op de teller staan, wat resulteert in een lagere restwaarde.
"Volgens de fabrikant gaat een Model 3 batterij minstens 8 jaar of 160.000 kilometer mee. Het kan daarom voor de lange termijn lonen om een Tesla te kopen met een kilometerstand van bijvoorbeeld 40.000 kilometers. Die zal wel een paar duizend euro duurder zijn. Maar een nieuwe batterij voor een Model 3 kost rond de 15.000 euro. Dat verschil verdien je dus snel weer terug", aldus Jasper Verweij van Gaspedaal.nl.
"Overigens blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) dat niet alle Tesla's uit de lease doorstromen naar de tweedehandsmarkt", zegt Tim Roks van occasionplatform autotrack.nl. "Een duik in de cijfers van de RDW leert ons dat van alle Model 3's die in 2018 en 2019 op kenteken werden gezet, al ruim een kwart de grens over is gegaan."
Het aantal nieuw verkochte Tesla's in Nederland daalde vorige maand naar het laagste punt in anderhalf jaar tijd, blijkt uit cijfers van branchevereniging BOVAG. Ook in omliggende landen als Frankrijk en Duitsland is deze ontwikkeling zichtbaar. Niet geheel ontoevallig loopt de daling samen met Elon Musks deelname aan het politieke wereldtoneel.
"Door de fratsen van Musk is de term Tesla-schaamte ontstaan. Zo zijn er Teslarijders die stickers op hun auto plakken met leuzen als 'I bought a Tesla, not an Elon' en 'Elon Sucks'. Toch is het nog te vroeg om te zeggen of dit invloed heeft op het koopgedrag van een Tesla occasion. Er is simpelweg een enorm aanbod en meer concurrentie van merken als het Chinese BYD. Mocht de vraag op de nieuwmarkt voor een lange aaneengesloten periode afnemen? Dan kan dat op termijn ook invloed hebben op de prijs van een tweedehands Tesla. Maar dat valt niet hard te maken op basis van een maand", zegt Jasper Verweij van Gaspedaal.nl.
Het verschil in aanbod is berekend met de data van occasionplatform AutoTrack. In 2024 groeide het aantal Tesla's op het platform van ruim 800 naar ruim 1.300 stuks (december 2024), wat neerkomt op een stijging van meer dan 60%. In januari 2025 bedroeg het aantal Tesla's iets meer dan 1.700 stuks; een ruime verdubbeling van het aanbod in 2024.