Vanaf 12 augustus is het Julianakanaal gestremd. Het kanaal gaat op slot; het wordt ten zuiden van de sluizen bij Born drooggelegd.
Reden is een kapotte bouwkuip tussen Obbicht en Berg aan de Maas, zo laat Rijkswaterstaat weten. De kuip werd aangelegd in verband met de verbredings- en verdiepingswerkzaamheden aan het kanaal. De kuip levert momentee;l een onveilige situatie op, die alleen kan worden opgelost door hem te verwijderen. En dat kan alleen veilig gebeuren als het kanaal wordt drooggelegd. Direct na het verwijderen van de bouwkuip wordt ook het verruimingswerk afgemaakt. In het voorjaar van 2025 is het verruimingswerk klaar.
Voor bedrijven die mede afhankelijk zijn van aan en afvoer via het Julianakanaal betekent de stremming wel de nodige overlast, omdat er moet worden omgevaren. Grote schepen zullen moeten omvaren via het Albertkanaal naar Antwerpen en vanaf daar door Zeeland weer richting Maas. Kleinere schepen kunnen kiezen voor een route over de Zuid-Willemsvaart. Containers die normaliter vanaf bijvoorbeeld de haven bij Holtum richting Frankrijk moeten - of andersom - zijn vanaf 12 augustus gedwongen om een behoorlijk tijdrovende omleidingsroute af te leggen.
Het Julianakanaal is onderdeel van de Maasroute, een belangrijke scheepvaartroute naar havens in België, Duitsland en Nederland. De Maasroute wordt geschikt gemaakt voor de zogenoemde tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen). Dat zijn schepen van 190 meter lang, 11,4 meter breed en met een maximale diepgang van 3,5 meter. Hiervoor moet het Julianakanaal worden verbreed en verdiept. Het kanaal wordt daarvoor over een lengte van 11 kilometer verbreed en over een lengte van 26,6 kilometer verdiept.