Nederlanders hebben in de eerste drie maanden van het jaar minder bier gedronken dan een jaar terug.
Volgens branchevereniging Nederlandse Brouwers komt dat onder meer door het relatief koude voorjaar. Ook wijt de sector de afname aan de toegenomen
accijns op bier.
In het eerste kwartaal zijn de bierverkopen met 2,4 procent gedaald. Zowel de thuisconsumptie als de horecaverkopen daalden. Wanneer wordt ingezoomd op biersoorten dan valt op dat de verkopen van speciaalbier met 1,1 procent afnamen. Bij alcoholvrij bier pakte de afname met 2,1 procent wat sterker uit en de pilsverkoop zakte met 2,8 procent.
De biermarkt kromp heel vorig jaar ook al. Nederlanders dronken toen vooral minder gemixte biertjes, zoals Radler. De verkoop daarvan daalde met ruim 15 procent. Daarbij speelde het slechte weer eveneens parten, omdat mensen deze flesjes of blikjes zoeter bier vooral opentrekken bij zonnig weer.
Nederlandse Brouwers wijst nu ook op de accijnsverhoging op bier met gemiddeld 8 procent per 1 januari dit jaar. “Ook lijkt het erop dat de forse verhoging van de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met bijna 200 procent een negatief effect op de verkoop heeft.” Volgens de vereniging levert die accijnsverhoging minder op dan gehoopt in Den Haag nu blijkt dat de bierverkoop verder afneemt.
“In opdracht van de Tweede Kamer moet het Ministerie van Financiën de grenseffecten van de accijnsverhoging monitoren”, zegt branchevoorzitter Fred Teeven, zelf oud-politicus en voormalig officier van justitie. “Zeker in combinatie met de verwachte lagere accijnsopbrengst zou het ons verbazen als uit die monitoring niet blijkt dat nog meer Nederlanders in België en Duitsland hun bier kopen. In die landen liggen de accijnzen namelijk fors lager. We zijn benieuwd welke conclusies het kabinet en de Tweede Kamer gaan trekken als blijkt dat nog meer bier over de grenzen wordt gekocht en de schatkist hierdoor steeds meer inkomsten misloopt.”