In de
Odaparking in Sittard is gistermiddag het
kunstwerk Noot van Fluit van beeldhouwer Jef Schijns officieel onthuld.
Het gaat om een keramisch wandtableau van 924 tegeltjes met een grootte van 4 meter 50 bij 2 meter 20. Wethouder
Andries Houtakkers (Cultuur) onthulde het kunstwerk in het bijzijn van de dochter van de in 2016 overleden kunstenaar.
In juni 2020 is het werk verhuisd van de muziekschool aan de Broeksittarderweg naar de Odaparking in verband met de sloop van de voormalige bibliotheekvestiging en de voormalige muziekschool. Voor het bijzondere werk Noot van Fluit dat Schijns voor de opening van de Muziekschool Sittard in 1977 vervaardigde, werd gezocht naar een andere locatie in de stad. Dat is de entree voor de gebruikers van de Odaparking bij de schootsvelden geworden.
Prominente plek in de openbare ruimte
"Het prachtige wandtableau is daarmee gered en heeft een prominente en beschutte plek gekregen in de openbare ruimte," licht wethouder Houtakkers toe. "Net als de nabestaanden van de kunstenaar zijn wij als
gemeente Sittard-Geleen verheugd over het feit dat dit mooie werk een nieuwe plek heeft gevonden waar bezoekers aan Sittard die in deze garage hun auto parkeren, het kunnen bewonderen."
De onthulling van het kunstwerk was oorspronkelijk voor het najaar van 2020 gepland, maar vond geen doorgang als gevolg van de Covid-pandemie. De - bijna - 1000 tegeltjes van het mozaïek zijn stuk voor stuk, op maat en op kleur, met de hand gesorteerd, beschilderd met glazuur, naar de ovens gebracht en vervolgens ingelijst om zo dit werk te realiseren. Het tableau verbeeldt een fluitspeler die muziek maakt en met zijn klanken andere mensen raakt, de bomen en de vogels… de mensen dansen als het ware samen op de muziek.
Meerdere disciplines
De maker van het werk, Jef Schijns, werd in 1937 geboren in Maastricht en groeide op als oudste in een gezin met zes kinderen. Schijns was een kunstenaar die meerdere disciplines beheerste. Hij was dertig jaar lang werkzaam bij tegelfabriek Koninklijke Mosa in Maastricht en was daarnaast actief als vrij kunstenaar. In zijn atelier werkte hij aan zijn keramisch werk en later aan bronzen beelden en schilderingen op papier. Naarmate hij ouder werd, kreeg zijn werk steeds meer een abstract kalligrafisch karakter.