Voor de vierde keer op rij heeft Limburg heeft een Europese subsidie ontvangen voor de verduurzaming van de binnenhavens als onderdeel van het Rhombus-project.
Dit keer profiteren de havens van Stein en Maastricht, terwijl in eerdere rondes ook Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en Tilburg werden ondersteund. Gezamenlijk ontvangen deze twee havens een bedrag van € 24 miljoen.
“Deze subsidie is van groot belang voor de provincie Limburg. In het bijzonder de scheepvaartsector en de bedrijven die gebruik maken van de binnenvaart. Door de verduurzaming van de binnenhavens wordt de regio een koploper in milieuvriendelijk transport, wat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de leefbaarheid van Limburg”, aldus Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde Mobiliteit. “Door samen te werken op Europees niveau kunnen we de uitdagingen omtrent verduurzaming slimmer en effectiever aanpakken en een toekomst bouwen waarin onze binnenhavens vooroplopen in klimaatneutraliteit."
Uit onderzoek blijkt dat de binnenvaart per tonkilometer aanzienlijk minder CO2-uitstoot dan vrachtwagens. Bovendien kan een gemiddeld schip op de Maas evenveel lading vervoeren als 120 vrachtwagens, wat de druk op de wegen vermindert en de luchtkwaliteit verbetert.
Binnenhavens Stein en Maastricht
De subsidie draagt bij aan de duurzame ontwikkeling van de haven van Stein. Voor de ontwikkeling naar een CO2-neutrale en circulaire
Chemelot-site is transport via de haven cruciaal. Binnen deze plannen wordt onder andere gewerkt aan een overdekte overslag voor grondstoffen, walstroom en een multimodale corridor. Dit zijn onderdelen van de plannen voor Chemelot die de Provincie op 17 juni aan het Kabinet in Den Haag heeft aangeboden.
In Maastricht wordt in de Beatrixhaven een kade aangelegd voor het vervoer van grondstoffen voor bouwmaterialen via het water, wat het wegvervoer vermindert. Daarnaast wordt er een containerterminal aangelegd, zodat containers uit de zeehavens via de binnenvaart naar Maastricht kunnen worden vervoerd. Deze ontwikkelingen maken de logistiek in Maastricht efficiënter en duurzamer. Bovendien zorgt de verduurzaming van de binnenhavens voor nieuwe werkgelegenheid en economische groei in de regio.
Samenwerking vaarwegennetwerk
Binnen het Rhombus-vaarwegennetwerk werken de binnenhavens intensief samen, waardoor zij lading kunnen bundelen. Door de ruitvorm ('Rhombus') zijn alle havens vanaf twee kanten bereikbaar, wat de efficiëntie van het vervoer verhoogt.
Dankzij deze Europese subsidie kan Limburg haar binnenhavens verder ontwikkelen tot moderne, duurzame logistieke knooppunten. Dit draagt niet alleen bij aan een beter milieu, maar ook aan een hogere kwaliteit van leven voor alle Limburgers. De provincie zet hiermee een belangrijke stap richting een duurzame toekomst, met aanzienlijke voordelen voor zowel het milieu als de verkeersdrukte in de regio.