Vanaf vandaag geldt op de Belgische wegen een kilometerheffing voor vrachtvoertuigen.
Van alle Europese vrachtauto's rijden Nederlandse vrachtauto's het vaakst met goederen van en naar België. Zij doen dit zelfs vaker dan Belgische vrachtauto's. Als ook het binnenlands vervoer wordt meegeteld, rijden Belgische vrachtwagens wel het vaakst over Belgische wegen. Van de buitenlandse vrachtwagens rijden ook Duitse, Franse en Poolse vaak van en naar België.
Hoe schoner hoe goedkoper
Nederlandse vrachtvoertuigen maakten bij vier van de vijf ritten in België gebruik van een voertuig uit de schoonste milieuklassen, Euro V of VI. De emissienorm van de vrachtauto bepaalt de hoogte van de kilometerheffing die de Belgen op 1 april invoeren.
Opstoppingen en protestacties
De invoering van de kilometerheffing in België ging vrijdagmorgen overigens gepaard met veel protest en verkeersopstoppingen. Zo blokkeerden vrachtwagenchauffeurs in Wallonië er verkeerswegen. Aan de Nederlands-Belgische grens stonden sommige vrachtwagens wel twee uur langs de kant om het benodigde tolkastje te installeren. Dat kastje houdt op basis van GPS-data het aantal afgelegde kilometers bij.
Truckers kopen op het allerlaatste moment nog een elektronisch kastje voor de vrijdag ingevoerde tolheffing in België, meldt de ANWB. Ook de parkeerplaatsen aan de grens staan vol met trucks. Bij andere grensovergangen naar België doet het probleem zich eveneens voor. De rest van het verkeer kan wel passeren.
Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1000 euro.
Oproepen van Transport en Logistiek Nederland (TLN) om de invoering van de kilometerheffing uit te stellen bleven zonder gehoor. TLN wil nu onderzoeken of het mogelijk is schade door vertragingen en overlast te gaan verhalen.