Het spoor tussen Sittard en Holtum eindigt op de bedrijfsterreinen van Enerco, Arcelor Metal, Koopman auto's en de Railterminal Born. Voordat de trein daar komt, moet hij over het emplacement Born.
Op dat emplacement worden treinen gesplitst en samengevoegd, zodat ze naar het bedrijf of terug naar Sittard kunnen rijden. Voor dit rangeren is een omgevingsvergunning vereist.
ProRail heeft Sittard-Geleen laten weten dat ze een aanvraag willen indienen om de voorschriften te wijzigen van de in 2013 verleende omgevingsvergunning. Aan deze vergunning zijn voorschriften verbonden over (brand)veiligheid. Zo moest ProRail onder andere een tekening indienen met daarop de (brand)veiligheidsvoorzieningen.
De op de tekening aangegeven voorzieningen brengen hoge kosten met zich mee voor ProRail. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft aan Sittard-Geleen gevraagd om ProRail extra tijd te geven om te onderzoeken of er alternatieve voorzieningen en maatregelen mogelijk zijn om de (brand)veiligheid op het emplacement te waarborgen. Dit onderzoek is inmiddels afgerond.
Volgens ProRail is er een goedkoper alternatief mogelijk met een gelijksoortig (brand)veiligheidsniveau. Dit alternatief wijkt echter af van de voorzieningen die zijn aangegeven op de tekening bij de oorspronkelijke vergunningaanvraag. ProRail voldoet hierdoor niet meer strikt aan de in de vergunningvoorschriften gestelde eisen. Vandaar dat ProRail nu een aanvraag wil indienen om de vergunningvoorschriften te wijzigen.
Nadat de aanvraag van ProRail is ontvangen, volgt een ontwerpbesluit op de aanvraag. Een kennisgeving van dat ontwerpbesluit wordt gepubliceerd op www.overheid.nl
. Aanvullend plaatst de gemeente daarover een berichtje op www.sittard-geleen.nl
. Omwonenden hebben vervolgens de gelegenheid mondeling of schriftelijk zienswijzen naar voren te brengen. Daarna volgt een definitief besluit op de aanvraag.