Voedingsmiddelenproducenten moeten stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten, zegt de Consumentenbond.
Ze verdoezelen de toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Claims als ‘zonder geraffineerde
suiker’ en ‘geen suiker toegevoegd’ prijken volgens de bond op producten waar wel degelijk suikers in zitten. “Hiermee zetten fabrikanten consumenten op het verkeerde been”, aldus de consumentenorganisatie.
Vaak gebruiken fabrikanten dan alternatieven, zoals kokosbloesemsuiker, agavestroop, siroop en fruitsap, in plaats van ‘gewone’ suiker uit suikerbieten. “Dit lijkt gezonder, maar de suikers in deze zoetmakers hebben hetzelfde effect op het lichaam als ‘gewone’ suiker”, aldus de bond.
De Consumentenbond geeft als voorbeeld BioToday cranberry-chocolate cookies. Op de verpakking staat ‘no refined sugars’. Maar de ingrediëntenlijst telt maar liefst vijf soorten suikers: rijststroop, appeldiksap, kokosbloesemsuiker, maismoutstroop en gerstemoutstroop.