MRSA-besmetting in Orbis Medisch Centrum

28 jan 2013, 17:34Nieuws
saekh6rjauxuvf9qkbfvo39tf 203314
Sittard-Geleen, 28-01-2013 | Afgelopen weekend zijn op de afdeling Neurologie (West 44) van Orbis Medisch Centrum twee patiënten positief bevonden voor MRSA. Op dit moment is nog onduidelijk of er sprake is van een MRSA uitbraak of dat er sprake is van twee, los van elkaar staande, positieve kweken.
Sittard-Geleen, 28-01-2013 | Afgelopen weekend zijn op de afdeling Neurologie (West 44) van Orbis Medisch Centrum twee patiënten positief bevonden voor MRSA. Op dit moment is nog onduidelijk of er sprake is van een MRSA uitbraak of dat er sprake is van twee, los van elkaar staande, positieve kweken.
Om elk risico van verspreiding te voorkomen zijn er diverse maatregelen afgekondigd. Voor de afdeling Neurologie geldt een opname- en overnamestop vooralsnog tot en met donderdag.
Goede handhygiëne inclusief desinfectie blijft de meest belangrijke maatregel om verdere verspreiding te voorkomen. Ook wordt personeel zo min mogelijk uitgewisseld en zullen alle patiënten van deze afdeling en alle betrokken medewerkers gescreend worden op MRSA dragerschap.
MRSA (Meticilline Resistente Staphylococcus aureus) is een bacterie die ongevoelig (resistent) is voor de meeste, gangbare antibiotica. Daardoor is deze moeilijk te bestrijden.
Besmetting met MRSA is vooral gevaarlijk voor mensen met een ernstig verminderde weerstand. Voor zorginstellingen, zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, vormt de bacterie dus een grote bedreiging.
loading

Loading articles...

Loading