Vorig jaar probeerden 146 te hoge vrachtwagens de Swalmentunnel in de A73 in te rijden. Met dat aantal staat de tunnel in de A73 in de Nederlandse top 5, zo meldt Rijkswaterstaat.
Vergeleken met het totale aantal te hoge vrachtwagens dat een tunnel in probeerde te rijden is dat weinig, want bij alle Nederlandse tunnels samen kwam dat vorig jaar 11.000 keer voor, zo meldt Rijkswaterstaat. Dat leverde vaak hinder en vertraging op voor het verkeer.
Tunnels zijn uitgerust met detectiesystemen, een soort meetlat vóór de tunnel. Wanneer het systeem registreert dat een vrachtauto hoger is dan 4 meter, krijgt de chauffeur aanwijzingen om de tunnel te mijden en de weg te verlaten. Wanneer de chauffeur toch doorrijdt, gaat de tunnel dicht. Vervolgens moet de vrachtauto worden weggehaald. Dit kost 10 tot 20 minuten per keer en leidt vaak tot files.
De zwaarst getroffen tunnel was de Velsertunnel. Vorig jaar was het daar 8677 keer raak. In de top vijf staan verder: Coentunnel, Drechttunnel, Zeeburgertunnel en Swalmentunnel.
Rijkswaterstaat is samen met Transport en Logistiek Nederland (TLN) een campagne begonnen om chauffeurs erop te wijzen dat ze de hoogte van hun vrachtwagen meten. Dat gebeurt via een informatieve flyer en door middel van filmpjes.