Van het subsidiepotje voor tweedehands elektrische auto’s is nog één procent beschikbaar. Per januari wordt de regeling stopgezet.
Drie op de tien Nederlanders die nog niet elektrisch rijden, overwegen dit met hun volgende auto wel te doen. Dat blijkt uit onderzoek van Independer, uitgevoerd door Q&A Research. Je kunt 2000 euro op een elektrische bolide besparen door die nog voor 1 januari 2025 uit te zoeken, als de pot deze week niet al leeg is.
De Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) is in 2020 in het leven geroepen door de overheid om Nederlanders te motiveren elektrisch te rijden. De 58 miljoen van dit jaar voor nieuwe elektrische auto’s is op. Maar voor gebruikte elektrische auto’s is op 17 december van de 52,5 miljoen euro nog 700.000 euro beschikbaar. Dat betekent dat er voor de laatste 350 auto’s nog subsidie kan worden aangevraagd.
Met de subsidie kun je € 2.000 aanvragen voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto. Dat kan alleen voor volledig elektrische auto’s, niet voor hybride. “Wat veel mensen niet weten, is dat er bij de subsidie naar de oorspronkelijke nieuwprijs wordt gekeken. Dus niet naar de prijs die je nu voor de gebruikte auto betaalt. De subsidie geldt alleen voor auto’s met een oorspronkelijke nieuwprijs tussen de 12 en 45 duizend euro. Op een Tesla Model 3 uit 2019 kun je bijvoorbeeld geen subsidie aanvragen, want de nieuwprijs is te hoog”, vertelt Jasper Verweij, auto-expert bij Gaspedaal.nl. Wil je weten of je in aanmerking komt voor de vergoeding, check dan de SEPP-voorwaarden.
Van de respondenten in het Independer-onderzoek die niet elektrisch rijden, overweegt 30% dit met hun volgende auto wél te doen. In hetzelfde onderzoek van een half jaar eerder was dit nog 41%. Het lijkt er dus op dat de elektrische auto minder populair aan het worden is. “Wij zien dat ook terug in onze cijfers. In het zoekvolume stond elektrisch in april even boven diesel. Sinds mei is dit weer omgedraaid. Nog altijd wordt het meest gezocht naar benzine-auto’s en hybride komt op plek twee”, vertelt Verweij van Gaspedaal.nl.
De groep die elektrisch niet interessant vindt, wijst de hoge kosten aan als grootste reden hiervoor. Elektrische auto’s zijn niet alleen duurder om aan te schaffen, maar ook om te verzekeren. Bijna twee derde van de ondervraagden zegt dit mee te wegen in hun overweging. Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer, zegt: “Elektrische auto’s zijn duurder om te verzekeren omdat ze vaak zwaarder zijn in gewicht, meer vermogen hebben en omdat de nieuwprijs vaak hoger is.”
Andere redenen die veel in het onderzoek worden genoemd om niet elektrisch te rijden zijn het beperkte bereik (46%), laden duurt langer dan tanken (33%) en geen mogelijkheid om thuis te laden (33%).
“Daarnaast verdwijnt in 2025 de vrijstelling van wegenbelasting,” vervolgt Menno Dijcks van Independer. “Afgelopen jaar werd dit voor elektrische auto’s nog vergoed door de overheid. Vanaf 2025 krijg je met een elektrische auto 75% korting op wegenbelasting, de vier jaar daarna krijg je 25% korting en in 2030 moet je het volledige bedrag betalen.”
Voor het private leasen van een gebruikte elektrische auto kun je ook SEPP aanvragen. Dit kan een duurzame en kostenbewuste keuze zijn. In 2023 kozen ruim 245.000 Nederlanders voor private lease. Je weet vaak precies waar je aan toe bent: in het vaste maandbedrag zijn verzekering, afschrijving, rente, onderhoud en motorrijtuigenbelasting vaak verrekend.
Aan een tweedehands lease-auto zitten voor- en nadelen. “Leasen kan zeker voordelig zijn, maar er zijn een aantal zaken waar je goed over na moet denken. Vroegtijdig beëindigen brengt vaak forse kosten met zich mee. Ook is leasen een stuk minder interessant als je weinig rijdt. Met een goede kostenvergelijking kun je inschatten of leasen of kopen beter voor je is”, zegt Jasper Verweij van Gaspedaal.nl.
Je kan SEPP nog aanvragen tot en met vrijdag 27 december 2024, bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een waarschuwing van de RVO: “Online zijn organisaties actief die tegen betaling aanbieden de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren voor je aan te vragen. Veel van deze aanvragen keuren wij af, omdat ze niet voldoen aan de voorwaarden.”