De Nederlandse Spoorwegen hebben donderdag een boete van bijna 41 miljoen euro opgelegd gekregen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Het spoorbedrijf kreeg de boete voor misbruik van zijn economische machtspositie bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg.
NS is het niet eens met de bewering dat de eigen bieding onder de kostprijs zou zijn geweest en tekent bezwaar aan.
NS won de aanbesteding via dochterbedrijf Abellio, maar speelde vals. Het bedrijf maakte gebruik van vertrouwelijke informatie over concurrent Veolia die van een ex-directeur van die onderneming afkomstig was. Ook benadeelde NS concurrenten door bruikbare informatie laat door te geven, terwijl Abellio daar wel over kon beschikken.
"De spoormarkt kan alleen goed functioneren als alle spelers zich aan de spelregels houden", zei ACM-voorzitter Chris Fonteijn bij het bekendmaken van de boete. Hij benadrukte dat aanbestedingen in het openbaar vervoer er de afgelopen twintig jaar voor hebben gezorgd dat meer reizigers een goede dienstverlening hebben gekregen.
NS krijgt steun voor het aangetekende bezwaar van minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën, die het belangrijk vindt dat vast komt te staan wat precies een verlieslatend bod is. Wel maakt hij de kanttekening dat "wat er bij NS is voorgevallen zeer ernstig is".
Als gevolg van de affaire greep NS in 2015 al in in de eigen organisatie. Onder meer topman Timo Huges moest als gevolg van de affaire vertrekken. De ACM stelt nu in een rapport dat zowel Huges als financieel directeur Engelhardt Robbe niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor de fraude.