De stint, het voertuig dat vorige week betrokken was bij het ongeval op het spoor in Oss, bevat structurele ontwerpfouten en is daarom in de kern onveilig om kinderen mee te vervoeren.
Die conclusie trekt onafhankelijk onderzoeker Peter Coppes uit Helmond. Zijn advies is om het vervoersmiddel voorlopig helemaal niet meer te gebruiken.
Technisch onderzoeker Coppes verrichte een indicatief onderzoek naar de elektrische bolderkar en is zich "rot geschrokken", zo vertelt hij. Hij somt een lijst gebreken op. "Onlogisch en onnatuurlijk is dat je om snel te kunnen remmen het rechter handvat, tevens de gashendel, helemaal moet loslaten. In een spannende situatie is het de natuurlijke reflex dat je het stuur met beide handen vasthoudt."
Coppes wijst erop dat er weliswaar aan de linkerzijde van het stuur een handrem zit, maar dat deze niet sterk genoeg werkte om het apparaat vlug stil te zetten. Naast de rem-problematiek verbaast Coppes zich erover dat de bestuurder achterop het voertuig staat. "Dit zie je nog bij boten, traditioneel omdat het roer achterin ligt. Maar bij moderne vervoersmiddelen zitten piloten of machinisten allemaal voorin."
In algemene zin vindt Coppes het wonderlijk dat jonge mensen die zijn opgeleid tot pedagogisch medewerker, toegestaan wordt om rond te rijden met tot wel tien kinderen. Hij wijst erop dat zelfs in magazijnen waarin mensen in vergelijkbare voertuigen rondrijden zónder kinderen, daarvoor een certificaat nodig is.
Ook over de veiligheid van het bakje waarin de kinderen zitten, is hij niet te spreken. "Het is gewoon een kunststof badkuipje, uitgerust zonder kooi of rolbeugel, dat bovendien vastzit met twee centrale bouten. Ik maak me er zorgen over dat zo'n bak kan los trillen." In de onderzochte stint kon hij deze bouten met de hand losdraaien.
Bij zijn onderzoek naar elektromagnetische straling die bij spoorovergangen vrijkomt als een trein passeert, mat hij waarden die volgens hem problemen kunnen veroorzaken. Volgens Coppes zijn auto's ter bescherming uitgerust met stalen platen, maar de stint niet.
Coppes onderzocht eerder slimme gasmeters en constateerde dat deze met te kort schroefdraad vastzaten, waardoor ze gas konden lekken. Beheerders besloten daarop zo'n 40.000 gasmeters te vervangen.