Opening van uniek Tiny House op het DaCapo College in Sittard

29 jun , 14:00 Nieuws
tiny house da capo
DaCapo College
Afgelopen donderdag vond de feestelijke opening plaats van het nieuwe Tiny House op het DaCapo College in Sittard.
Deze innovatieve onderwijsomgeving is speciaal ontwikkeld voor de PIE-leerlingen (Produceren, Installeren, en Elektro) en biedt een unieke combinatie van theoretisch onderwijs en praktische ervaring.
Het Tiny House is een primeur voor scholen in de regio. In tegenstelling tot traditionele onderwijsmethoden, biedt dit project een praktische leeromgeving waar leerlingen de kans krijgen om hun technische vaardigheden direct toe te passen. Het huis is het resultaat van een vruchtbare samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bouwbedrijf Van Wijnen heeft belangeloos de bouw en plaatsing van het Tiny House verzorgd, wat de leerlingen een authentieke werkomgeving biedt om praktijkervaring op te doen.

Van idee tot realisatie

Het project ontstond toen Sabina Drenth van DaCapo en STO (Sterk Techniek Onderwijs) en Ankie Janssen van Elektro Scheppers tijdens een gesprek constateerden dat de afstand tussen school en werkveld nog steeds te groot is. Ondanks alle technologische vooruitgang wordt elektro-onderwijs nog vaak op een theoretische manier aangeboden die de laatste 30 jaar niet lijkt veranderd. Beide dames waren het erover eens dat leren in een echte werkomgeving veel effectiever en leuker is en gingen met dit idee aan de slag.
Elektro Scheppers wist snel partners Van Wijnen en Breman aan boord te halen en samen speelden zij een cruciale rol in de realisatie van dit project. Naast deze 3 kartrekkers hebben ook vele andere sponsoren belangeloos hun medewerking en materiaal ter beschikking gesteld. Deze samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven heeft geleid tot een praktijkomgeving waar leerlingen worden uitgedaagd om de installatietechniek te ontdekken en waar ze verschillende bouwtechnische vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Investeren in de jeugd

De gedeelde visie van de betrokken partijen is duidelijk: investeren in de jeugd en durven te pionieren. Door het creëren van een uitdagende en inspirerende leeromgeving hopen de betrokkenen niet alleen de technische vaardigheden van de leerlingen te verbeteren, maar ook hun enthousiasme voor het vak te vergroten.
De feestelijke opening van dit tiny (leer) house markeert een belangrijke stap in het overbruggen van de kloof tussen theorie en praktijk in het technisch onderwijs.