Probleem met een aantal nieuwe paspoorten en ID-kaarten

13 jul 2018, 19:21 Nieuws
meerdere paspoorten
SGN

Op 12 juli 2018 werd bekend gemaakt dat bij de productie van een beperkt aantal paspoorten en identiteitskaarten (ID-kaarten) zich een technisch probleem heeft voorgedaan.

Hierdoor kan het zijn dat één van de elektronische echtheidskenmerken in sommige reisdocumenten niet werkt.

Het gaat om paspoorten en ID-kaarten die zijn aangevraagd in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018.Deze reisdocumenten blijven geldig. U kunt hier gewoon mee reizen.

De Rijksoverheid heeft op haar website een pagina met veelgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden over dit onderwerp geplaatst.

» Q&A technisch probleem in productieproces paspoort en identiteitskaart

Hoe ziet u of er mogelijk een probleem is met uw paspoort?

Beschikt u over een Android-telefoon met NFC-reader? Dan kunt u via de gratis app BZK-ID zelf controleren of uw pas dit technisch probleem heeft. U kunt de app downloaden in de Google Playstore. Anders kunt u bij de stadswinkel in Geleen een afspraak maken om uw paspoort of reisdocument te laten controleren.

Alleen als uw paspoort of identiteitskaart is uitgegeven in de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018, bestaat de kans dat het reisdocument dit technische probleem heeft. U kunt aan de uitgiftedatum op uw paspoort of identiteitskaart zien wanneer het reisdocument is uitgegeven.

Ook kunt u aan het serienummer zien of uw paspoort of ID-kaart mogelijk het technische probleem heeft. Dit serienummer vindt u op de achterkant van uw ID-kaart, of op de harde plastic pagina met persoonsgegevens in uw paspoort. De reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 met een mogelijk technisch probleem hebben een serienummer dat eindigt op 03

. Op onderstaande afbeeldingen is het serienummer rood omcirkeld.

Op de achterkant van uw ID-kaart ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03. Alleen reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben mogelijk een technisch probleem.

serienummer 003 id kaart
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties

Op de achterkant van uw paspoort ziet u of uw reisdocument een serienummer heeft dat eindigt op 03. Alleen reisdocumenten met een uitgiftedatum in april, mei of juni 2018 hebben mogelijk een technisch probleem.

[caption id="attachment_137246" align="alignnone" width="400"]

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijks­relaties verstuurt overigens aan allen die het aangaat binnenkort een brief.

Heeft uw paspoort inderdaad dit technisch probleem, dan kunt u het reisdocument kosteloos laten vervangen. Dit kan in Sittard-Geleen enkel op afspraak bij de stadswinkel in Geleen. Wie wil weten of zijn of haar paspoort dit probleem heeft kan zijn paspoort daar - eveneens op afspraak - ook laten controleren.