PvdA test met ROODtrip regionaal openbaar vervoer

11 feb 2023, 7:00 Nieuws
twee bussen van arriva naast elkaar voor het verkeerslicht
Sittard-Geleen.nieuws.nl
Vandaag testen PvdA-Statenlid Aleida Berghorst en met Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop de bus- en treinverbindingen van Arriva.
Dat doen zij samen met de PvdA-afdeling Brunssum, Heerlen-Landgraaf, Kerkrade, Maastricht, Sittard-Geleen, Roermond, Beesel, Venlo, Horst aan de Maas en Echt-Susteren.

Klachten en prijsverhogingen

Aleida Berghorst ontvangt regelmatig klachten over het OV in Limburg en de kwaliteit van de dienstverlening van Arriva. “Je ziet dat het OV uit steeds meer dorpen en wijken verdwijnt. Mensen die afhankelijk zijn van het OV voor werk, studie of zorg zijn daarvan de dupe. Door de toename aan kleine busjes, belbusjes en het verplaatsen van haltes wordt het OV bovendien ook minder toegankelijk voor bijvoorbeeld ouderen of mensen met een beperking”, aldus Statenlid Aleida Berghorst.
Ondanks dat de dienstregeling enorm is versoberd, is de prijs van een bus- en treinkaartje wel weer gestegen. De dienstverlening wordt minder, maar de prijzen gaan omhoog. Door een motie van Aleida Berghorst stemde de Provinciale Staten vorig jaar november unaniem om onderzoek te laten doen naar de daadwerkelijke effecten van de prijsstijgingen in het OV en het uitkleden van de dienstregeling. Tijdens dat onderzoek is het verder uitkleden van de dienstregeling niet toegestaan.

Stakingen

Met deze actie wil PvdA Limburg niet alleen aandacht vragen voor de kwaliteit van het OV, maar ook voor de stakingen die op dit moment gaande zijn. Het personeel in het streekvervoer staakt voor een beter loon en voor een verlaging van de werkdruk. PvdA Limburg steunt het stakend personeel van Arriva.

Maaslijn

Tijdens de ROODtrip is er ook uitgebreid aandacht voor Limburgs grootste OV pijnpunt: de Maaslijn. PvdA Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop, woordvoerder infrastructuur, zal op de Maaslijn stappen en samen met Berghorst via Reuver en Venlo naar Horst aan de Maas reizen. De elektrificatie en spoorverdubbeling van de Maaslijn is opnieuw vertraagd en zal op zijn vroegst eind 2027 worden opgeleverd.