Risicovol Spel tijdens Fontys Pedagogiek exchange week.

23 apr , 20:00 Nieuws
kind klimt in boom
© Freep!k

Weet je nog hoe het voelde toen spel zó spannend was dat je er een kriebel van in je buik kreeg? De euforie van een snelle rit met de slee, het trotse gevoel bovenin een boom - of het moment waarop je durfde te springen over een brede sloot.

Juist die momenten blijven ons bij, omdat ze draaien om spanning, lef en het verleggen van grenzen. En precies dat soort ervaringen waren het uitgangspunt van een inspirerende exchangeweek in Denemarken, georganiseerd door Fontys Pedagogiek en door VIA University College.

Pedagogiek studenten uit voltijd-, deeltijd- en masteropleidingen namen deel aan een intensief programma rond risicovol spel. Ze doken letterlijk en figuurlijk in uitdagende spelvormen zoals bijvoorbeeld hoogteparcours en 'rough and tumble play'. Deze ervaringen maakten voelbaar hoe belangrijk het is dat kinderen – en ook volwassenen – de ruimte krijgen om spelenderwijs risico’s te nemen.

De inzichten tijdens deze week sloten naadloos aan op actuele thema's. In het praatprogramma van Eva Jinek schoof onlangs Jonathan Haidt van Generatie Angststoornis aan, die waarschuwde voor de impact van overbescherming, overmatige schermtijd en het verdwijnen van écht vrij spel. Kinderen ontmoeten elkaar steeds minder zonder toezicht — terwijl juist daar waardevolle ontwikkeling plaatsvindt.

De week bracht studenten en docenten Pedagogiek van Fontys een belangrijke boodschap: risicovol spel is geen overbodige luxe, maar een essentieel onderdeel van ontwikkeling. Het is spel waarin kinderen leren omgaan met spanning, leren vertrouwen op hun eigen kunnen en bouwen aan veerkracht.