Steeds meer Nederlanders shoppen via internet. In de eerste helft van 2024 hebben ruim 8 op de 10 Nederlanders van 12 jaar of ouder iets
online gekocht.
Dat is het hoogste aantal ooit gemeten, meldt het
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op Black Friday, het Amerikaanse koopjesfestijn dat ook in Nederland wordt gebruikt om consumenten met kortingsacties naar winkels en webshops te lokken.
Het online kopen van producten steeg sterk in 2020 en 2021, toen mensen tijdens de coronapandemie meer aan huis gebonden waren. Na een lichte daling in 2022 nam het in 2023 en 2024 weer toe. Consumenten kopen online echter niet alleen producten, maar ook steeds meer diensten. Zo is volgens het
CBS het online kopen van bus- of treinkaartjes, vliegtickets en een taxirit sterk toegenomen.
Ook het online boeken van een vakantieaccommodatie van een particulier zoals via Airbnb of Huizenruil.com is sterk toegenomen. Daarnaast boekten meer mensen een hotelkamer of andere vakantieaccommodatie online bij een hotel, reisbureau of Booking.com.
Online maaltijden
Kleding, sportkleding, schoenen, of accessoires zoals tassen en sieraden waren net als in voorgaande jaren de meest gekochte producten online. Daarnaast bestelde 40 procent van de mensen online maaltijden bij restaurants, fastfoodketens of cateraars, net zoveel als in 2023.
Vooral onder 25- tot 45-jarigen is het kopen via internet populair. In 2024 kocht 94 procent van hen online goederen of diensten. Van de 75-plussers kocht 41 procent online, vergelijkbaar met een jaar eerder. De toename was het grootst onder 65- tot 75-jarigen. In 2023 winkelde 64 procent van hen online, in 2024 was dat 73 procent.
Het CBS houdt deze gegevens sinds 2014 bij. De jaarlijkse enquête werd gehouden van april tot juli onder ongeveer 6000 mensen van 12 jaar of ouder. In de aanloop naar de feestdagen laten de aankopen vaak een piek zien in november en december. ABN AMRO meldde onlangs dat Black Friday en Cyber Monday steeds populairder worden in Nederland. Bijna zes op de tien consumenten verwachten volgens de bank deze periode een aankoop te doen. Vorig jaar was dat nog bijna vier op de tien. De meeste Nederlanders gaan volgens de bank voor koopjes in de categorieën kleding, schoenen en elektronica. Maar ook speelgoed, games en drogisterij- en parfumerieartikelen zijn in trek.