Satellietrekening cultuur en media

28 apr , 17:15 Nieuws
gebouw cbs heerlen foto sgn
SGN

Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Wetenschap en Cultuur heeft het CBS een derde editie van de satellietrekening cultuur en media samengesteld.

Deze satellietrekening beschrijft de bijdrage van cultuur en media aan de Nederlandse economie (bbp, werkgelegenheid, consumptie e.d.) voor de jaren 2015, 2018 en 2022.

Bijdrage aan het bruto binnenlands product

De bruto toegevoegde waarde van een product of dienst geeft aan hoeveel waarde een bedrijf in het productieproces toevoegt aan de ingekochte grondstoffen, halffabricaten en diensten. De totale bruto toegevoegde waarde van alle in Nederland geproduceerde goederen en diensten noemen we het bruto binnenlands product (bbp). Het bbp bedroeg in 2022 bijna 994 miljard euro. De bruto toegevoegde waarde uit de productie van cultuur- en mediaproducten en diensten bedroeg 33 miljard euro in 2022. Het aandeel van de cultuur en media goederen en diensten was daarmee goed voor 3,3 procent van het bbp. De arbeidsinzet voor deze productie was 331 duizend arbeidsjaren, dat is 4,1 procent van de totale werkgelegenheid in Nederland (8.164 arbeidsjaren).

Huishoudens consumeren voor 16,9 miljard euro aan cultuur en media

Cultuur en media zijn voor veel mensen een vorm van vrijetijdsbesteding. Denk bijvoorbeeld aan museum- en theaterbezoek, tv-kijken, muziek luisteren en het lezen van boeken. Ongeveer 16 procent van het totale aanbod aan cultuur- en media goederen en diensten ofwel 16,9 miljard euro van de cultuur- en mediaproducten wordt dan ook geconsumeerd door huishoudens.De uitgaven aan cultuur- en mediaproducten in het domein media (radio, tv, kranten en tijdschriften) zijn met 38 procent (5,8 miljard euro) van de consumptie door huishoudens het grootst, gevolgd door podiumkunsten met 17,6 procent (2,7 miljard euro).

Naast de consumptie door huishoudens wordt 30,4 procent van de cultuur- en mediaproducten uitgevoerd. Van alle cultuur- en mediaproducten wordt 44,3 procent als halfproduct afgenomen door andere bedrijven (intermediair verbruik).

Reclame grootste domein binnen cultuur en media

Het totale aanbod van cultuur en media nam toe van 86,2 miljard euro in 2018 tot 105,4 miljard euro in 2022. Hierbinnen is het aanbod van reclame met 31,9 miljard euro (32 procent) het grootste domein. Cultuur- en mediaproducten in de domeinen media (radio, televisie, kranten en tijdschriften) en audiovisueel (film, video en overig audiovisueel) komen met respectievelijk 16,7 en 13,5 miljard euro op de tweede en derde plaats.

Aanbod cultuur- en mediaproducten naar domein, 2022 ¹⁾

Cultuur- en mediaproductenPrijs (mld euro)
Interdisciplinair en overig2,3
Erfgoed2,7
Onderwijs3,0
Beeldende kunst6,6
Architectuur en ontwerp6,9
Podiumkunsten6,6
Letteren8,6
Audiovisueel13,5
Media16,7
Reclame31,9
¹⁾ Aanbod cultuur- en mediaproducten (basisprijzen) in miljard euro.

Bron: CBS