Het in 2022 gelanceerde Parijse Maison ELLE opent binnenkort een tweede hotel. Niet in Frankrijk, zoals insiders in de hotelbranche hadden verwacht, maar in hartje Amsterdam.
Om precies te zijn in de Anna van de Vondelstraat, aan de rand van het Vondelpark en op slechts enkele minuten lopen van een groot aantal van de belangrijkste bezienswaardigheden van de Nederlandse hoofdstad.
Boutique hotel Museumkwartier onderdeel van wereldberoemd lifestylemerk ELLE
Het boutique hotel (vier sterren) aan Anna van de Vondelstraat ontvangt op dit moment al gasten. De komende maanden ondergaat het hotel een geleidelijke transformatie, waarna het jonge en voor Nederland nieuwe Maison ELLE in augustus officieel ten doop gehouden wordt.
Investeerder
Maison ELLE Amsterdam ligt op een strategische plek. In een deel van het gebouw met de huisnummers 2, 4 en 6 was tot enkele jaren geleden een Pillows hotel gevestigd. Onlangs is het monumentale pand aangekocht door de Franse investeerder EXTENDAM. Dit private equity-fonds heeft zich gespecialiseerd in de ontwikkeling van karakteristiek onroerend goed, op bijzonder plekken in Europa, tot relatief kleinschalige hotels in het midden- en hogere segment. Maison ELLE Amsterdam telt 31 kamers.
Black Label Hospitality
De exploitatie van het nieuwe hotel in handen vanBlack Label Hospitality. Deze succesvolle, nog jonge hotelgroep uit Sittard heeft de afgelopen jaren in Zuid-Limburg vier bijzondere hotels tot ontwikkeling gebracht, waaronder MGallery Sittard (het oude monumentale ursulinenklooster), Mercure Valkenburg en DoubleTree by Hilton Sittard, het eerste Nederlandse Hilton Hotel beneden de grote rivieren. Eerder dit jaar werd bekend dat Black Label Hospitality ook aan de slag gaat in het toekomstige Curio Collection by Hilton Eindhoven (Kasteel Gemert), dat op dit moment grondig wordt verbouwd en eind 2024 de eerste gasten ontvangt.
Internationalisering
Martin Hendricks, CEO van Black Label Hospitality, werd in februari dit jaar, mede vanwege zijn bijzondere prestaties in de coronacrisis, uitgeroepen tot Hotello of the Year 2023. Zijn hotelgroep, in 2019 opgericht, richt zich sterk op nationale en internationale expansie. Het portfolio van Black Label Hospitality moet over enkele jaren zijn uitgebreid met een aantal bijzondere Europese projecten. "Het partnerschap met EXTENDAM is voor Black Label Hospitality een nieuwe stap in de internationalisering die we enkele jaren geleden hebben ingezet met de samenwerking met diverse buitenlandse partners, waaronder Hilton Worldwide en Accor. Dat zij in zee gaan met een nog jong bedrijf laat zien dat ze alle vertrouwen hebben in onze visie op de toekomst van het hotelwezen en de manier waarop wij daar als Black Label Hospitality op inspelen”, aldus Hendricks, die zegt zich enorm te verheugen op de ‘mooie klus’ die hem en zijn medewerkers in Amsterdam te wachten staat."
Strategische keuze
Maison ELLE beschikt over een eigen stadstuin en ligt midden in het Museumkwartier, op enkele minuten van het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. De nieuwe desitnatie van Maison ELLE na die in Parijs ligt op nog geen tien minuten lopen van de grachten en beroemde wijken als de Jordaan en de Pijp. Het richt zich voornamelijk op internationale gasten. Het hotel kent een goede bereikbaarheid, niet in de laatste plaats ten aanzien van de internationale luchthaven Schiphol.
Ook voor EXTENDAM is Amsterdam een strategische keuze. De stad kent een groeiende vraag naar hotels en een forse stijging van het aantal overnachtingen, terwijl het accommodatieaanbod beperkt blijft. Sinds de gemeente Amsterdam in 2017 paal en perk stelde aan de bouw van nieuwe hotels, is de druk op hotelgrond in de stad toegenomen. In 2022 was Amsterdam de op drie na duurste stad van Europa op hotelgebied. De vastgoedportefeuille van EXTENDAM omvat zo’n 300 hotels in Frankrijk en de rest van Europa, met een gezamenlijke waarde van zo’n 3,3 miljard euro.
ELLE
ELLE, een invloedrijk merk dat geassocieerd wordt met stijl, gezondheid, welzijn, schoonheid en maatschappelijke trends, heeft in 2022 in Parijs haar eerste Maison ELLE geopend. Het concept ELLE Hospitality, opgezet door de Lagardère Groep (eigenaar van het merk ELLE), wordt met Maison ELLE gepositioneerd in het segment van lifestyle en boutique-hotels, in de geest van het tijdschrift.
Klantervaring en merkbekendheid staan centraal in de waardecreatiestrategie van de hotelketen door elk hotel een sterke identiteit voor te stellen. Maison ELLE is opgezet in samenwerking met Studio V, een dochteronderneming van Valotel, die de hoofdlicentiehouder is van ELLE Hospitality voor Europa, China en Zuidoost-Azië.