Uit een steekproef van Stichting
AVG blijkt dat bijna 30 procent van de geanalyseerde websites het privacystatement op de website niet op orde heeft.
De steekproef is exact vijf jaar na invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming uitgevoerd onder bijna 1400 Nederlandse websites van uiteenlopende organisaties in tien verschillende branches. De AVG stelt eisen aan de bescherming van persoonsgegevens.
Een opvallend resultaat van de steekproef is volgens Stichting AVG dat vooral kleinere organisaties minder goed scoren. Zo heeft bijna 30 procent van de organisaties geen privacybeleid op hun website staan of zijn deze voorschriften niet makkelijk toegankelijk gemaakt door de organisaties.
Vooral kleinere financiële dienstverleners, scholen en horecagelegenheden zouden minder goed scoren, meldt Stichting AVG. Organisaties in de zorg en de makelaardij doen het dan weer wel goed.
Maarten Roelfs, voorzitter van Stichting AVG, noemt het ontbreken van een
privacy statement vijf jaar na de invoering van de AVG een zorgwekkende ontwikkeling. “Een privacystatement is essentieel om transparantie en vertrouwen tussen organisaties en consumenten te bevorderen. Consumenten hechten steeds meer waarde aan goede omgang met hun persoonsgegevens”, aldus Roelfs in een verklaring.