Streetwise haalde 9 nieuwe ondernemers naar centrum van Sittard

10 okt 2016, 15:29 Nieuws
sulladiga wijnhuys limbrichterstraat sittard
Sittard-Geleen.nieuws.nl

In een tijd dat de ene na de andere landelijke winkelketen omvalt dan wel op kiepen staat gloort er hoop aan het winkeliersfront.

Waar steden als Sittard en Geleen vroeger een groot bestand aan lokale winkeliers met trouwe klanten hadden verdwenen die in de loop van de jaren 70 en 80 steeds meer van het toneel. Ze maakten plaats voor filialen van grote modeketens, schoenenzaken, sportzaken, drogisterijen en brillenzaken, allemaal zaken zonder sterke lokale binding. Daarmee verdween de charme van de lokale winkelier, die veel van zijn klanten kende en gingen steeds meer binnensteden op elkaar lijken.

De economische crisis, de opkomst van internet, de demografische ontwikkeling (ontgroening en vergrijzing) en een duidelijke verandering in de wensen van het winkelend publiek: door deze factoren viel bij veel bedrijven die daar niet op wisten in te spelen nogal wat omzet weg. Niet alleen veel kleine winkeliers zijn hier het slachtoffer van geworden, maar ook veel grote winkelketens. V&D is verdwenen, Blokker en Hema hebben betere tijden gekend, en tal van schoenen-, sport- en modeketens hebben de afgelopen twee jaar het loodje gelegd.

Met de winkelleegstand die het wegvallen van veel kleine winkels en filiaalbedrijven met zich meebrengt ziet menige winkelstraat in Nederland er momenteel uit als een slecht verzorgd gebit. De roep om compactisering van winkelgebieden klinkt dan ook al enige tijd nadrukkelijk.

In Sittard-Geleen is dat niet anders. Winkelpanden in de aanloopstraten naar het kernwinkelgebied krijgen een ruimere bestemming - ook kantoren, praktijkruimtes, ateliers en wonen zijn er nu toegestaan - en daarnaast lopen er initiatieven om de leegstand te bestrijden door nieuwe ondernemers met een goed ondernemingsplan een optimale uitgangspositie te geven. In Sittard gebeurt dat met het projectStreetwise, dat nu een jaar lang draait.

Wat doet Streetwise?

Streetwise wil een fundament leggen voor de duurzame vestiging van nieuwe retail- en horecaconcepten in het centrum van Sittard. Sjaak Vinken en Leonie Kupers zijn het gezicht van Streetwise en fungeren als coach voor nieuwe ondernemers en als intermediair naar gemeente, financiers en vastgoedeigenaren. Ze kijken zeer kritisch naar de plannen van een ondernemer in spé en geven eerlijk advies. Dat valt ook wel eens negatief uit. Als Sjaak en Leonie de plannen goed onderbouwd en haalbaar vinden gaan ze in gesprek met pandeigenaren en eventuele financiers om de ondernemer aan een zo goed mogelijke startpositie te helpen, bijvoorbeeld door middel van een aangepast en flexibel huurcontract. "We werken aan een duurzame en langdurige invulling van leegstaande panden. Daarvoor zoeken we gedreven ondernemers, liefst met een sterk lokaal netwerk, die met hun plannen iets toevoegen aan het winkelbestand van de stad." Daarmee wordt het centrum van de stad ook weer aantrekkelijker voor de consument.

De opdracht die Streetwise van de gemeente meekreeg was meewerken aan het compacter maken van het kernwinkelgebied en aanpakken van de winkelleegstand in het centrum van Sittard. De gewenste output daarbij was vijf leegstaande winkelpanden nieuw leven inblazen met kwalitatieve, vernieuwende concepten en ondernemers.

Doelstelling gehaald

Afgelopen week deden Leonie Kuepers en Sjaak Vinken van Streetwise verslag van de resultaten die zij sinds de start van het project in de zomer van 2015 hebben geboekt. Mede dankzij hun inzet en aanpak hebben het afgelopen jaar 9 ondernemers besloten zich in het centrum van Sittard te vestigen. Zeven van hen zijn er inmiddels gestart, een is nog druk met de verbouwing en de negende start daar binnenkort mee. Een aantal nieuwe kandidaten zit nog in de pijplijn.

Het compacter maken van het kernwinkelgebied door verruiming van de bestemming van panden met winkelruimte in de aanloopstraten is een zaak van lange adem en vergt ook van de vastgoedeigenaren een actieve en andere opstelling. Dat bewustzijn begint er onder druk van de omstandigheden langzaam te komen.

Het traject bij Streetwise

Het traject dat een ondernemer doorloopt die bij Streetwise aanklopt met zijn ideeën bestaat uit een zestal duidelijke stappen en neemt gemiddeld bijna 7 maanden in beslag. Niet iedereen die zich meldt haalt de eindstreep: de ervaring leert dan een op de vier ondernemers die bij Streetwise aanklopt uiteindelijk van start gaat met een nieuwe winkel.

In de conceptfase

wordt kritisch gekeken naar wenselijkheid, levensvatbaarheid en of het concept iets toevoegt aan het huidige winkelgebied. Vervolgens moet er een sterk, realistisch en financieel goed onderbouwd ondernemingsplan

op tafel komen. Dat is van groot belang voor de ondernemer zelf en voor het aantrekken van mogelijke financiers. Vervolgens wordt gezocht naar een geschikte locatie

in het kernwinkelgebied, waarbij wordt gelet op de gewenste branchering en het geldende bestemmingsplan. Vervolgens wordt het gesprek aangegaan met de verhuurder van de locatie. Daarbij wordt gestreefd naar een 'ingroeihuur' die in circa twee jaar stijgt naar afgesproken niveau. Binnen de reguliere huurovereenkomst

van vijf jaar wordt bovendien een tussentijds opzegmoment ingebouwd, waardoor de ondernemer zonder juridisch getouwtrek tussentijds kan opzeggen als de financiële haalbaarheid onvoldoende blijkt te zijn. Bij overeenstemming worden de huurvoorwaarden verwerkt in het ondernemingsplan en wordt het plan gereedgemaakt voor de financieringsaanvraag

. Die aanvraag gaat altijd gepaard met een persoonlijk gesprek, waarin ook de motivatie en gedrevenheid van de ondernemer een belangrijke rol spelen. Wanneer de aanvraag wordt geaccepteerd is het tijd om te zorgen voor het tijdig aanvragen van de benodigde vergunningen

, en ook in dat proces biedt Streetwise de ondernemer de nodige handvatten. Tevens wordt daarin aangehaakt bij flankerend beleid dat vastgoedeigenaren en/of ondernemers stimuleert om te investeren in gevelverbetering of het realiseren van woningen boven winkelruimtes. Daarmee creëert Streetwise een win-win situatie voor gemeente, ondernemer, vastgoedeigenaar en financier.

Ondernemers vonden Streetwise via:
Ondernemerscontact 28,13%
Media 25,00%
Andere ondernemers 15,63%
Jij en je zaak Sittard 12,50%
Gemeente Sittard-Geleen algemeen 9,38%
Jij en je zaak Brunssum 6,25%
Centrummanagement 3,13%

Bracnhes waarin de ondernemers actief zijn: 
Mode 25,00%
Horeca 25,00%
Food (geen horeca) 12,50%
Mengformule: 12,50%
Persoonlijke verzorging 9,37%
Educatie en vrije tijd 6,25%
Overig 9,37%

Van de startende ondernemers die via Streetwise binnenkwamen was de helft al ondernemer. De andere helft van de starters was daarvoor werkzaam in loondienst. De gemiddelde huurprijs die de ondernemers betalen bedraagt 243 euro per vierkante meter winkelopperlvak per jaar. Daarbij geldt gemiddeld een huurkorting van 32 procent in het eerste jaar. In totaal investeerden de tot nu toe de via Streetwise gestarte ondernemers samen €368.000, waarvan €240.000 via een financieringsovereenkomst, €85.000 via achtergestelde leningen en €43.000 aan eigen geld.

de aetzaak
De Aetzaak

Goede slagingskansen

De kans dat een door Streetwise begeleide ondernemer met zijn zaak het eerste jaar doorkomt ligt beduidend hoger dan het Nederlandse gemiddelde. In Nederland valt namelijk 50 procent van alle start-ups binnen een jaar alweer af, bij Streetwise is met slechts 14 procent afvallers de kans op succes aanzienlijk hoger. Van de 86 procent van de ondernemers die het tweede jaar hebben gehaald draait tot nu toe iedereen ook na dat tweede jaar nog op volle toeren, zo blijkt uit de cijfers van Heerlen, waar Streetwise al eerder aan de slag ging.

Streetwise gaat door

Sjaak Vinken en Leonie Kuepers gaan ook de komende jaren verder met Streetwise in Sittard. In het eerste jaar hebben ze hard gewerkt aan het opbouwen van een netwerk binnen de gemeente, met vastgoedeigenaren en financiers. Iedereen weet nu wat Streetwise doet. Dat de aanpak werkt blijkt uit feit dat sinds de start van het project binnen een jaar tijd negen ondernemers daadwerkelijk een winkel in het centrum van Sittard hebben geopend of dat op korte termijn gaan doen. De belangstelling is groeiende en momenteel doorloopt nog een aantal potentiële ondernemers het traject. Volgens Kuepers en Vinken heeft het centrum van Sittard vanwege het historisch karakter enorm veel kansen voor lokale ondernemers die een aansprekend nieuw concept combineren met een enthousiaste en gedreven aanpak. Zo keren na het verdwijnen van nogal wat winkels van franchiseketens weer zaken terug die zich onderscheiden qua concept, met ondernemers die een vaak sterke lokale gebondenheid en netwerk combineren met passie voor de eigen zaak en hart voor de stad.

Optimisme

Met de aantrekkende economie keert er dan ook weer wat optimisme terug in de stad. Er zijn het afgelopen jaar weliswaar een aantal winkels verdwenen, maar er zijn er meer geopend. Het aantal bezoekers van het centrum laat een lichte stijging zien. Er is groeiende belangstelling voor het onlangs geopende nieuwbouwproject Ligne en binnenkort wordt duidelijk hoeveel geld de gemeente van de Provincie mag besteden aan het verder verbeteren van het stadscentrum.

De nieuwe winkels die via Streetwise hun plek in het centrum van Sittard hebben gevonden

  • The Store - Addict2Fashion - Steenweg 13 - mode
  • Magezien - Rosmolenstraat 14 - collectief van kunstenaars en handwerkers
  • Baristos - Limbrichterstraat 5 - koffie, thee en heerlijke broodjes
  • Kop_ - Begijnenhofstraat 3 - kapper, coffeebar en flexwerkkantoor
  • Ferrum by Tom - Walstraat 35 - accessoires, sieraden, horloges
  • Wijnhuys & Proeverij Sulladiga - Limbrichterstraat 1 - wijn proeven en kopen
  • De Aetzaak - Markt 34 - horeca
  • De Apotheek - Limbrichterstraat 68 - horeca
  • Cayboo - Voorstad 8 - bamboe-artikelen