Vanaf 5 februari heeft Arriva in Limburg weer voldoende treinmaterieel voor de ritten op het grensoverschrijdende traject Maastricht – Aachen en v.v. (RE18).
Reizigers kunnen dan de rit ‘gewoon’ weer in de sneltrein maken. Behalve voor twee ritten buiten de spits, elke maandag en donderdag. Dat heeft te maken met goederentreinen die ook rijden op het traject Heerlen - Aachen.
Naast passagierstreinen maken ook goederentreinen gebruik van het traject tussen Heerlen – Aachen. Op het enkelsporige deel tussen Landgraaf en Herzogenrath geeft dat een grote uitdaging. Om het voor de reiziger zo duidelijk mogelijk te maken hebben wij tijdelijk, een voorlopige aanpassing geaccepteerd. Dit vanuit een betrouwbare dienstregeling én om op het baanvak het intensieve gebruik van passagiersvervoer en goederenvervoer mogelijk te maken.
Vanaf maandag 5 februari gelden elke maandag en donderdag de volgende aanpassingen voor de RE18:
Zoals een OV-chipkaart. In verband met de inrichting van de bus is het niet mogelijk om een fiets mee te nemen. Reizigers moeten rekening houden met een langere reistijd. Bestaande aansluitingen kunnen niet gegarandeerd worden. De dienstregeling van het vervangende busvervoer staat op de website van Arriva. Een ander alternatief heeft de reiziger ook nog door op deze tijdstippen te kiezen voor de reguliere lijnbussen, of een trein eerder of later te kiezen.
Hulp of advies nodig? Bezoek dan ons Arriva OV Servicepunt in Heerlen.
Eerder, vanaf 11 december, was de dienstregeling van de RE18 aangepast. Dat had te maken met de ombouw en de toelatingsprocedure voor de treinen die Arriva later dit jaar inzet voor het doorrrijden naar België (Drielandentrein). Toen moesten de reizigers in Heerlen een overstap maken op vervangende snelbussen of de stoptrein op het traject nemen.
In de loop van 2024 verwacht Arriva te starten met de dienstregeling van de drielandenlijn (RE18) tussen Aachen – Heerlen – Maastricht - Liège. Voor het rijden op dit traject zet Arriva treinen in waarvoor de inbouw van het nieuwe Europese Treinbeveiligingssysteem ETCS vereist is.
De treinen die Arriva in gaat zetten op het drielandentraject doorlopen een toelatingsprocedure.
Voor de toekomstige ontwikkeling van het goederenvervoer en ook de drielandentreinen die gaan rijden zijn alle verantwoordelijke partners in gesprek om een oplossing te vinden waarbij alle belangen zo goed mogelijk verenigd worden.