Zo’n vijftig gemeenten en meerdere organisaties roepen via een
petitie de
Tweede Kamer op om iets te doen aan opgevoerde fatbikes.
Onder meer wethouders van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem, artsen en een vertegenwoordiger van de Fietsersbond gaan dinsdag naar Den Haag om daarover een petitie aan te bieden aan de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat. Zij vinden dat opgevoerde fatbikes op steeds meer plekken leiden tot grote onveiligheid in het verkeer.
De petitie is ook ondertekend door de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, VeiligheidNL en Artsen Voor Veilig Fietsen. Zij zeggen de afgelopen maanden al meerdere keren demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) te hebben gevraagd om aanvullende maatregelen tegen de snelle fatbikes, ook om “om de grote risico’s die worden veroorzaakt door de vaak jonge bestuurders”.
De ondertekenaars zien graag een verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes. Ook willen ze een onderzoek naar de invoering van een minimumleeftijd voor de snelle fietsen en een landelijke campagne om ouders en kinderen te wijzen op de gevaren van een opgevoerde fiets. Volgens de petitie kunnen jonge kinderen “de gevaren van met 40 tot 50 kilometer per uur over straat rijden nog niet inschatten en kunnen ze daar de rest van hun leven gevolgen van moeten dragen. Daarnaast kunnen de financiële gevolgen voor hun ouders desastreus zijn, omdat berijders van een opgevoerde fatbike onverzekerd rondrijden en daardoor kunnen opdraaien voor de ziekenhuiskosten en schadevergoeding als ze iemand aanrijden.”
“Uit recente cijfers van VeiligheidNL blijkt dat het in meer dan de helft van de slachtoffers van
ongelukken met fatbikes gaat om kinderen tussen de 10 en 14 jaar en dat een kwart met hersenletsel op de spoedeisende hulp belandt. Deze cijfers maken weer pijnlijk duidelijk dat er echt snel maatregelen moeten komen om kinderen en alle medeweggebruikers te beschermen tegen deze risico’s”, aldus de opstellers van de petitie.