Amour – Liefde tot aan de dood – Filmhuis Het Domein

Cineast Michael Haneke laat in Amour zien wat er overblijft van de liefde en verbondenheid als een van de partners wordt getroffen door een beroerte en de dood in de ogen ziet.

Cineast Michael Haneke laat in Amour zien wat er overblijft van de liefde en verbondenheid als een van de partners wordt getroffen door een beroerte en de dood in de ogen ziet.

Zoals we dat van hem gewend zijn doet hij dat op indringende wijze en met een menselijke kijk.

Opnieuw heeft Haneke een meesterwerk afgeleverd, waarmee hij in Cannes terecht zijn tweede Gouden Palm in de wacht sleepte.

Uitgebreide beschrijving
Georges en Anne, twee gepensioneerde muziekleraren, slijten hun nadagen in een ruim appartement in Parijs. Ondanks hun hoogbejaarde leeftijd kunnen ze zich nog goed redden. Het stel is gelukkig met elkaar en nog steeds verliefd. Dat verandert als Anne (Emanuelle Riva) wordt getroffen door een hersenbloeding. Georges (Jean-Louis Trintignant) moet toezien hij zijn geliefde steeds verder afglijdt. Anne krijgt opnieuw een beroerte, raakt verlamd en de dementie slaat toe. Dankzij zijn grote liefde is hij in staat haar te verzorgen en zelfs, weliswaar moeizaam, met haar te communiceren. Tot ook dat niet meer lukt.

Op een invoelbare en subtiele wijze neemt Haneke de kijker mee in de lijdensweg van de twee geliefden. Lange, observerende statische shots wisselt hij af met intieme close-ups. We zien hoe Georges zo goed als hij kan voor zijn Anne zorgt. Hoe hij bemoeizuchtige en kille zorgverleners de deur wijst omdat hij zijn geliefde louter liefde en aandacht gunt. Hij geeft haar met veel geduld te eten en te drinken, doet haar in bad, helpt haar naar het toilet, stelt haar gerust en vrolijkt haar op. Hij heeft er alles voor over om te voorkomen dat zij naar een verpleeghuis moet. Maar deze taak wordt voor Georges steeds zwaarder en uiteindelijk onhoudbaar.

Met name voor mensen op leeftijd en voor kinderen met bejaarde ouders is AMOUR een confronterende film. Want zo’n einde als Anne gun je niemand. En wat als de gezonde partner besluit om dit proces samen te doorstaan? Zo vraagt dochter Eva (Isabella Huppert) zich af of George wel verstandig bezig is. De ziekte en de aftakeling van Anne brengt vader en dochter niet tot elkaar, maar drijft een wig tussen beiden. Om zijn dochter verdriet te besparen verbreekt George alle contacten. Hij wordt een kluizenaar die zijn verdriet en het afscheid alleen wil ondergaan in zijn vertrouwde appartement waarin hij ooit gelukkig was, maar waarvan nu de muren op hem afkomen.

Indrukwekkend zijn de rollen van Emmanuele Riva en Jean-Louis Trintignant. Van het begin tot het einde van de film spat de liefde en tederheid van het scherm af. Maar ook alle lof voor Haneke die op een fenomenale manier het aftakelingsproces en alle dillema’s er omheen in beeld brengt. Amour is een film die gegarandeerd nog wordt onderscheiden met vele prijzen.

Cookieinstellingen