Campagne waarschuwt voor cannabis in verkeer

Foto: Ashton [CC BY 2.0] via Wikimedia Commons

“Cannabis in het verkeer? Speel op zeker!” Zo luidt de boodschap van de campagne van de gezamenlijke Nederlandse coffeeshops die woensdag in Eindhoven wordt gelanceerd.

Aanleiding voor de campagne is de speekseltest die de politie sinds juli gebruikt om drugsgebruik bij automobilisten vast te stellen. Wie een jointje heeft gerookt en achter het stuur wordt betrapt, kan worden beboet of z’n rijbewijs kwijtraken. Blowers moeten er rekening mee houden dat cannabis veertien uur lang in het bloed blijft zitten.

De afbraak van cannabis verloopt langzaam, meldt het Trimbos-Instituut. “Dat komt omdat de werkzame stof THC wordt opgeslagen in je vetweefsel en niet direct wordt afgebroken door de lever, zoals bij alcohol, xtc of cocaïne.”

De landelijke campagne is een initiatief van de Vereniging Coffeeshops Eindhoven. De VCE kwam in 2009 al met een soortgelijke campagne, de groene bob genoemd. Dat was echter tegen het zere been van Veilig Verkeer Nederland. VVN vond het logo te veel lijken op de eigen bobcampagne die tegen alcohol in het verkeer waarschuwt en dreigde met juridische stappen.

In 2014 ondernamen de coffeeshops een nieuwe poging, maar ook die strandde op het auteursrecht van de gele bob, dat in handen is van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De coffeeshops hebben het nu anders aangepakt.

“We hebben nu geen bezwaar meer”, zegt een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland. “De coffeeshops gebruiken geen logo meer dat lijkt op onze campagne. Het is hiermee een totale andere campagne geworden. Het is nu zuiverder.” Bovendien juicht de organisatie elke actie die de verkeersveiligheid bevordert toe.

De 573 coffeeshops in het land krijgen posters en ander campagnemateriaal vanaf woensdag toegestuurd. Het woord bob komt daar niet meer in voor.

Cookieinstellingen