Zuyderland vraagt bijzondere zorgverhalen door te geven aan KU Leuven

Foto: SGN

Al eens gehoord van het ‘mangomoment’? Het begrip vond zijn oorsprong in een Belgisch ziekenhuis en is stilaan ook in de Nederlandse ziekenhuizen bekend.

Viviane Coolen, een ernstig zieke patiënte, antwoordt op de vraag van een journaliste wat ze ooit graag nog eens zou willen: ‘een mango.’ De volgende dag keert de journaliste terug met een mango en beginnen de ogen van de patiënte te glinsteren.

Het ‘mangomoment’ staat symbool voor iets eenvoudigs dat sterk bijdraagt aan het welbevinden van een patiënt en het werkplezier van de zorgverlener. Het zijn de kleine, onverwachte, verrassende, soms bijna niet waarneembare acties of gebaren tijdens de dagelijkse zorgverlening tussen patiënten, bewoners, familieleden en/of zorgverleners. Ze vinden plaats tijdens normale zorgactiviteiten, zijn niet ziekte specifiek en vergen geen of weinig tijd, middelen of energie.

Kris Vanhaecht, hoogleraar patiëntveiligheid en kwaliteit aan de KU Leuven, is bezig met het opzetten van een onderzoek naar dit fenomeen. Inmiddels hebben zijn onderzoekers ruim zeshonderd vergelijkbare ‘mangomomentjes’ verzameld. De belangrijkste conclusie: het maakt niet alleen de patiënt blij: ook de zorgverlener krijgt daardoor meer plezier in zijn werk.

Om die reden wil ook Zuyderland bijdragen aan deze keten van ‘mangomomenten’ en roept iedereen die een dergelijk ‘mangomoment’ bij Zuyderland heeft meegemaakt op om dat te delen. Inzendingen worden volledig geanonimiseerd en dragen bij aan het onderzoek van de KU Leuven.

» stuur uw ‘mangomoment’ door aan de KU Leuven

Cookieinstellingen