Burgermanifest Veiligheid rond Chemelot

Foto: Sittard-Geleen.nieuws.nl

Een aantal inwoners van de gemeente is gestart met een Burgermanifest inzake de veiligheid van iedereen die in de nabijheid van Chemelot woont.

Hieronder vindt u de volledige tekst van het persbericht dat de initiatiefnemers naar aanleiding van het in juni jongstleden verschenen rapport Chemie in samenwerking, Veiligheid op het industriecomplex Chemelot van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV). De raad kwam in actie naar aanleiding van een aantal ernstige incidenten dat zich op bedrijventerrein Chemelot heeft voorgedaan.

Tekst Persbericht initiatiefnemers Burgermanifest

Voor de inwoners van de Westelijke Mijnstreek is hun veiligheid het belangrijkste en is het onacceptabel wanneer hun leefbaarheid ondergeschikt wordt gemaakt aan belangen van Chemelot.

Het door de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) op 21 juni 2018 uitgebrachte rapport Chemie in samenwerking, Veiligheid op het industriecomplex Chemelot is duidelijk: “De partijen op Chemelot moeten gezamenlijk zorgen voor een license to operate. Dit betreft de formele én informele goedkeuring van de omgeving (omwonenden en betrokken overheden) om risicovolle activiteiten uit te voeren. De partijen op Chemelot dienen aan de omgeving aan te tonen dat zij de risico’s van hun activiteiten kennen en beheersen. Hiermee krijgen zij het vertrouwen van de omgeving om door te gaan met de activiteiten die worden ontplooid.”

Omdat Chemelot tussen stedelijke bebouwing ligt roept de OVV de omliggende gemeenten en de provincie op een ambitieuze en uitgewerkte veiligheidsvisie te ontwikkelen met als uitgangspunt een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau dat verder gaat dan de wettelijke normen voor veiligheid.

De geformuleerde veiligheidsambities moeten leidend zijn in alle rollen (bevoegd gezag, publiek aandeelhouder, subsidieverlener) die de provincie vervult ten aanzien van Chemelot.

De Staatsmijnen hadden een license to operate, DSM lange tijd ook, maar Chemelot raakte die kwijt.

Het gevoel ‘DSM is van ons’ veranderde in ‘Chemelot is niet van ons’.

Nadrukkelijk vermeldt de Onderzoeksraad dat omwonenden een belangrijke rol dienen te spelen bij het verkrijgen van een license to operate voor Chemelot. Daar moet invulling aan worden gegeven.

Een aantal omwonenden heeft daarom uitgezocht waaraan Chemelot en betrokken overheden moeten voldoen om het geschonden vertrouwen te herwinnen. Hoe een en ander gerealiseerd wordt is niet aan omwonenden maar aan Chemelot en de overheden.

Het voornaamste is dat de schadeafstanden worden teruggedrongen tot de terreingrenzen van Chemelot zodat het uitgesloten is dat incidenten op Chemelot slachtoffers buiten de inrichting tot gevolg hebben.

Verdere fysieke uitbreiding van Chemelot ten koste van stedelijke bebouwing is onacceptabel terwijl er alternatieven voor rangeren en vervoer van gevaarlijke stoffen binnen de bebouwde kom moeten komen.

De omgevingsveiligheid en andere leefbaarheidsaspecten zullen de topprioriteit moeten zijn voor de provincie waarbij effectieve controle en handhaving van vergunningen noodzaak zijn.

Omwonenden zijn het zeer met Chemelot eens dat topprioriteit is en blijft om aan de hoogste veiligheidsnormen te voldoen en dat er wel incidenten op Chemelot kunnen voorkomen maar dat de veiligheid van omwonenden nooit in het geding mag zijn. Chemelot wil dat al in 2025 gerealiseerd hebben, dat juichen wij toe.

Niet voor niets geeft de Onderzoeksraad aan dat Chemelot tussen stedelijke bebouwing ligt en dat bovenwettelijke maatregelen daarom nodig zijn en de omgevingsveiligheid leidend moet zijn voor bevoegd gezag en Chemelot.

Ook omwonenden zien in de energietransitie een kans voor Chemelot. Niet alleen economisch maar minstens zozeer om de omgevingsveiligheid aan te pakken en op een niveau te brengen dat omwonenden er inderdaad vertrouwen in kunnen hebben dat zij geen slachtoffer kunnen worden van activiteiten die op of door Chemelot verricht worden.

Omwonenden zien in de energietransitie kansen dat de installaties die de grootste gevolgen hebben indien er iets mis gaat worden aangepakt zodat Chemelot omwonenden hun veiligheid wel kan garanderen.

Bij andere installaties die gemoderniseerd worden zullen de risico’s ongetwijfeld ook afnemen. Wij vertrouwen er op dat Chemelot dit op een systematische en effectieve wijze aanpakt.

Daarvoor zullen extra gelden moeten worden vrijgemaakt maar die leveren dan wel op dat Chemelot met steun van de omgeving toekomstbestendig en veilig kan werken. Dat is van nationaal belang.

Uitgangspunt is dat onze veiligheid bovenaan komt te staan bij alle partijen! Bij Chemelot, provincie en de gemeentebesturen van alle omliggende gemeenten.

Wij zijn niet tegen Chemelot, wij zijn echter voor onze veiligheid!

Omwonenden moeten op een normale manier veilig binnen- en buitenshuis kunnen leven en functioneren zonder bevreesd te moeten zijn voor een ramp op Chemelot.

Omwonenden verlangen dat overheden en Chemelot hun verantwoordelijkheid serieus nemen en hun veiligheid wordt gewaarborgd, daarom het burgermanifest.

Bijeenkomsten

Kom naar een van de bijeenkomsten en praat mee over uw en onze veiligheid! U bent van harte welkom op:

  • Dinsdag 11 september; Reüniegebouw, Wilhelminastraat 1, Geleen
  • Maandag 17 september; Barbarazaelke, Javastraat 1, Geleen
  • Dinsdag 18 september; Buurtcentrum Limbrichterveld, Eisenhowerstraat 724, Sittard

Alle bijeenkomsten beginnen om 19:00 uur en duren tot 21:30 uur

Alleen door samenwerking van overheden met Chemelot kan de veiligheidsproblematiek worden opgelost. Daar had al veel langer aan gewerkt moeten worden. Het is tijd dat we op weg gaan naar een license to operate.

Veiligheid rond Chemelot

» Website http://www.veiligheidrondchemelot.nl/
» Facebookpagina Veiligheid rond Chemelot
» Petitie

Vragen en opmerkingen kunt u kwijt via een e-mail aan [email protected].

Zeg nooit dat iets niet kan gebeuren als je dat niet heel zeker weet!

(einde persbericht)

Cookieinstellingen