23 Zuid-Limburgse organisaties bundelen krachten en brengen ‘werken in de ouderenzorg’ in beeld

03 mei , 9:05 Nieuws
ouderenzorg campagne
© Freep!k
In Zuid-Limburg introduceren twintig verpleeg- en verzorgingshuizen en thuiszorg (VVT) organisaties en drie onderwijsorganisaties samen een vernieuwende campagne rondom het werken in de ouderenzorg.
Met een gezamenlijke visie bundelen ze hun krachten om een positieve verandering teweeg te brengen in de sector. Met de focus op de unieke waarden die deze sector kenmerken, willen zij het beeld van werken in de ouderenzorg versterken, potentiële medewerkers inspireren en trots uiten naar de huidige medewerkers.
De VVT-organisaties in Zuid-Limburg staan voor een grote uitdaging met betrekking tot het tekort aan personeel. Deze problematiek overstijgt de individuele organisaties en vormt een branche-brede kwestie. Het tekort aan personeel is voelbaar op alle niveaus binnen de organisaties, van praktisch opgeleiden tot theoretisch geschoolden. Met een uiterst competitieve arbeidsmarkt en een minder sterk imago rondom werken in de ouderenzorg, is het cruciaal om met een innovatieve strategie te komen. Dit resulteert in een baanbrekende samenwerking tussen 23 Zuid-Limburgse organisaties.
De campagne richt zich op de unieke waarden van het werken in de ouderenzorg. Van de oprechte dankbaarheid die medewerkers ontvangen tot de bijzondere banden die zij opbouwen met de ouderen die zij verzorgen. En van het ondersteunen van zelfredzaamheid zodat men zo lang mogelijk zijn/haar eigen leven kan leiden, tot het bieden van gezelschap. Werken in de ouderenzorg behelst meer dan alleen een baan. Het biedt een kans om betekenisvol te zijn in het leven van anderen. Deze waarden vormen de kern van de campagne en worden op creatieve wijze gecommuniceerd naar heel Zuid-Limburg.
Medewerkers van alle deelnemende VVT-organisaties zijn onder andere gevraagd wát het werken in de ouderenzorg nu zo bijzonder maakt en wat hun het meest is bijgebleven. Hier komen uiteenlopende verhalen naar voren. Van emotionele gebeurtenissen tot hilarische momenten. Door het delen van deze verhalen brengt de campagne de essentie van werken in de ouderenzorg over. Door de focus te leggen op de emotionele en menselijke aspecten van het werk, hopen de VVT-organisaties potentiële medewerkers bewust te maken van de waarde van een carrière in deze sector.
campagne ouderenzorg
De lancering van de campagne markeert het begin van een baanbrekende samenwerking die bijdraagt aan een toekomstbestendige zorgsector.
Meer weten over werken in de ouderenzorg? Ga naar www.indeouderenzorg.nl.