600 Banen plan Sittard-Geleen: werk(t) voor iedereen!

07 sep 2011, 14:55Nieuws
udd3gqe2i869hdst4ie4vswh1 83915
Sittard-Geleen, 07-09-2011 - persbericht | Met het 600 banen plan gaat de gemeente Sittard-Geleen in 2011 en 2012 voor een groep van 600 uitkeringsgerechtigden op zoek naar passend werk. In Sittard-Geleen zijn meer dan 2400 huishoudens afhankelijk van een bijstandsuitkering. Voor veel van deze werkzoekenden is het door uiteenlopende problemen (gezondheid, te lage opleiding) moeilijk een arbeidscontract met volledige loonbetaling te vinden. Toch constateert de gemeente dat er bij deze groep werklozen veel talenten aanwezig zijn. “Deze talenten willen we als gemeente koppelen aan bedrijven in de regio”, aldus wethouder Sociale Zaken en reïntegratie Berry van Rijswijk.
Sittard-Geleen, 07-09-2011 - persbericht | Met het 600 banen plan gaat de gemeente Sittard-Geleen in 2011 en 2012 voor een groep van 600 uitkeringsgerechtigden op zoek naar passend werk. In Sittard-Geleen zijn meer dan 2400 huishoudens afhankelijk van een bijstandsuitkering. Voor veel van deze werkzoekenden is het door uiteenlopende problemen (gezondheid, te lage opleiding) moeilijk een arbeidscontract met volledige loonbetaling te vinden. Toch constateert de gemeente dat er bij deze groep werklozen veel talenten aanwezig zijn. “Deze talenten willen we als gemeente koppelen aan bedrijven in de regio”, aldus wethouder Sociale Zaken en reïntegratie Berry van Rijswijk.
De gemeente Sittard-Geleen wil iedereen volwaardig en actief laten deelnemen aan de samenleving. Mensen die wel kunnen werken maar waarvoor de drempel naar een betaalde baan te hoog is, worden geholpen aan een baan waarbij er rekening wordt gehouden met de talenten van deze mensen. Mensen die bijvoorbeeld in staat zijn een huishouden te runnen, over een rijbewijs beschikken of om kunnen gaan met een pc mogen niet worden afgeschreven voor de arbeidsmarkt. Zij kunnen immers veel betekenen voor het bedrijfsleven. “Ook gelet op de trend van vergrijzing en ontgroening is het van groot belang voor het bedrijfsleven in de regio om dit arbeidspotentieel te ontsluiten” aldus wethouder Berry van Rijswijk. De komende tijd worden werkgevers dan ook intensief benaderd om in kaart te krijgen in welke mate zij arbeidsplaatsen beschikbaar hebben in het kader van het 600 banen plan. Daarbij doet de gemeente een beroep op de maatschappelijke betrokkenheid van het bedrijfsleven. Het is immers in het belang van de deelnemer, de werkgever maar ook van de samenleving dat elk talent de kans krijgt zich te ontwikkelen.
Bij deelnemers aan het 600-banen plan wordt vooraf via een objectieve methode gemeten welke loonwaarde deze persoon kan leveren. Met andere woorden: wat is de prestatie waard in geld. Het bedrijf waar iemand werkzaam is betaalt deze waarde vervolgens. Met dit project loopt de gemeente Sittard-Geleen vooruit op het kabinetsplan om per 1 januari 2013 de Wet Werken naar Vermogen in te voeren. Ook deze wet gaat uit van een vergelijkbare systematiek (loondispensatie). Met deze nieuwe regeling wordt de gemeente verantwoordelijk voor het aan het werk helpen van gedeeltelijk arbeidsongeschikten, WSW-ers, bijstandsgerechtigden en werkzoekenden zonder uitkering.
loading

Loading articles...

Loading