Burgers in de knel door niet lezen berichten MijnOverheid

10 sep 2017, 13:51 Nieuws
mijnoverheid berichtenbox
MijnOverheid

Steeds meer burgers ontvangen berichten van officiële instanties via de berichtenbox van MijnOverheid.

Denk aan berichten van bijvoorbeeld uw gemeente, de Sociale Verzekeringsbank, het UWV en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.

Veel burgers verzuimen echter om die berichten op tijd te lezen. Hierdoor lopen ze kans op flinke boetes en andere kosten. Wie bijvoorbeld het bericht dat de auto aan een APK-keuring toe is niet leest en vergeet de auto te laten keuren kan daardoor met een boete van 130 euro worden geconfronteerd.

Uit onderzoek is gebleken dat ruim 20 procent van de burgers met een actief account - momenteel zijn dat er ruim 6,5 miljoen - al meer dan een jaar niet in zijn account heeft gekeken nadat er een nieuw bericht is gekomen. Dat meldt de Nationale Ombudsman.

Zeventien procent van de mensen met een actief account heeft hier daar geen e-mailadres aan gekoppeld, zodat ze niet via hun eigen e-mailadres worden gewaarschuwd dat er een bericht is binnengekomen in hun berichtenbox op MijnOverheid.

berichtenbox instellingen mijoverheid

Van de burgers die dit wel hebben gedaan, hebben maar 7,5 procent (400 duizend mensen) een herhaalnotificatie ingesteld. Deze gebruikers lopen zo – soms zeer belangrijke – post mis van overheidsinstanties. Ook weten mensen soms niet dat ze hun account hebben geactiveerd.

De Nationale ombudsman heeft kritiek geuit op de manier waarop overheidsinstanties met de digitale berichtenbox omgaan en heeft daarover inmiddels contact gehad met het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dat gaat met de aanbevelingen aan de slag.