Tussen de sluizen van Born en de dam die voorbij de brug in Berg aan de Maas is neergelegd wordt hard gewerkt in het drooggelegde
Julianakanaal.
Het kanaal wordt op dat tracé verdiept en verbreed, zodat grotere schepen het kanaal tussen Born en Maastricht kunnen bevaren.
Momenteel wordt gewerkt aan de bodem en oevers van het kanaal. Vanaf de uitkijkpost in Berg aan de Maas en vanaf de kanaalbrug bij Obbicht heb je een mooi uitzicht op het drooggevallen kanaal en krijg je een goede indruk van de enorme omvang van de klus die daar wordt uitgevoerd. Naar verwachting zijn de
werkzaamheden aan bodem en oevers tegen eind maart klaar. Vanaf dan kan het kanaalvak weer worden gevuld met water en kan de dam in het kanaal bij Berg aan de Maas weer worden verwijderd.
Voor de
scheepvaart is de stremming van deze belangrijke vaarweg naar verwachting in april 2025 achter de rug en is. De beroepsvaart is dan niet langer aangewezen op vaak tijdrovende omleidingsroutes.
Enkele weetjes:
- de werkzaamheden strekken zich uit over een lengte van 4 kilometer
- het drooggelegde kanaalvak bevatte 1,88 miljard liter water
- het kanaal wort verbreed van 45-60 meter naar 70 meter
- het kanaal werd verdiept naar 5,4 meter
- 400.000 ton steen en 160.000 ton grind zijn nodig voor oever en bodem
- er wordt 420.000 vierkante meter waterremmende bodem neergelegd
- er werd 1,4 miljoen ton grond ontgraven
- er wordt in totaal ongeveer 2 miljard kilo aan materiaal verplaatst
- er is een tijdelijke werkweg aangelegd van 4,5 kilometer lang en 9 meter breed
- voor de veiligheid is er 8 kilometer aan hekwerk langs het kanaal geplaatst
- er wordt gewerkt door circa 1220 shovels, bulldozers, dumpers en kranen
- het project betekent 6 tot 8 maanden werk voor circa 200 medewerkers