Nergens in de EU zo weinig diesels als in Nederland

14 feb , 11:10 Nieuws
opladen accu elektrisch voertuig
© Freep!k

Nog geen 9% van het Nederlandse personenautowagenpark bestaat uit diesels. Ter vergelijking: bij onze zuiderburen rijden er relatief vier keer meer diesels rond.

Dat blijkt uit een analyse van AutoTrack op basis van het nieuwste rapport van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Ook wijst onderzoek van het AutoTrack uit dat Nederlanders naar steeds oudere auto's zoeken.

Al in het vorige rapport van de ACEA kwam naar voren dat Nederlanders in de oudste personenauto's van West-Europa rijden. Toen was de gemiddelde autoleeftijd 11,7 jaar. Inmiddels is dat 11,9, terwijl in België de gemiddelde leeftijd nog geen 10 jaar is. Binnen heel Europa rijden de Grieken in veruit de oudste auto’s rond met een gemiddelde leeftijd van 17,5 jaar. De gemiddelde leeftijd in de EU bedraagt 12,5 jaar. Van het totale Nederlandse personenautowagenpark - 9,4 miljoen auto’s - is de helft ouder dan 10 jaar.

Tim Roks, auto-expert bij occasionplatform AutoTrack, koppelt de aanhoudende vergrijzing van het wagenpark aan twee trends die al langer gaande zijn: "Nederlanders kopen steeds vaker occasions vanwege de hoge prijzen van nieuwe auto's en ze rijden langer door met hun tweedehands auto's. Bovendien zien we in onze cijfers dat men op autotrack.nl steeds vaker zoekt naar occasions die al 5, 6 of 7 jaar oud zijn. Zo werd er vorig jaar, ten opzichte van 2023, bijna 30% meer naar auto's van bouwjaar 2020 of ouder gezocht." Roks verwachting is dan ook dat de vergrijzing van het Nederlandse wagenpark voorlopig doorzet.

Bijna nergens zoveel benzineauto's

Met 'maar' 8,4% diesel-personenauto's is Nederland koploper waar het gaat om het laagste percentage diesels in Europa. De benzinemotor daarentegen is de lieveling van ons land. Ruim drie op de vier Nederlandse personenauto's wordt er door aangedreven. Van heel Europa scoort alleen Griekenland op dit vlak hoger. Daar bestaat bijna 89% van het wagenpark uit auto's met een benzinemotor.

"Tegenwoordig kleven er in ons land meer nadelen dan voordelen aan diesel rijden en dat heeft de vraag nadelig beïnvloed", vertelt Roks. "Zo lag de zoekvraag naar diesels vorig jaar 8% lager dan in 2023 en op jaarbasis wordt er bijna 50% minder naar diesels dan naar benzineauto's gezocht."

Roks vervolgt: "Door invoering van milieuzones ben je in veel Europese steden niet meer welkom met een diesel. Ook is de literprijs van diesel in vijf jaar tijd dichter naar die van benzine gekropen. Dus de brandstof is daardoor ook minder aantrekkelijk geworden".

Bovendien zijn diesels sinds de invoering van de fijnstoftoeslag nog duurder geworden in de wegenbelasting: "Anno 2025 betaal je voor een BMW 320d op diesel ruim 40% meer wegenbelasting dan voor een benzineaangedreven BMW 320i." Volgens Roks is het daarom voor de gemiddelde Nederlandse particulier niet meer interessant om een diesel aan te schaffen: "En dat terwijl de gemiddelde prijs van een diesel op autotrack.nl tussen de 3.000 en 4.000 lager is dan van een benzineauto."

Nederlandse EV-rijders zijn kilometervreters

Uit het ACEA rapport blijkt ook dat Nederlanders per jaar gemiddeld 12.676 kilometer rijden. Goed voor 142 ritten tussen Utrecht en Amsterdam als je via de A2 rijdt. Maar van alle brandstofsoorten rijdt de elektrische auto (EV) met 21.316 kilometers per jaar de grootste afstand. Daarmee rijdt de EV bijna 300 kilometer per jaar meer dan de traditionele kilometervreter, de diesel.

"Het grootste deel van die kilometers wordt gereden door leaserijders. Die maakten vroeger veel kilometers in een benzine- of dieselauto en tegenwoordig in een elektrische auto", aldus Roks. Nog opvallender is de lage dekkingsgraad van EV's in Europa. Slechts 2% van het EU-wagenpark is elektrisch. In Denemarken is 7% van alle auto's elektrisch, in ons land is dat 5%. Bij onze oosterburen rijden in absolute aantallen de meeste auto's van Europa. Nog geen 3% daarvan is elektrisch. Maar omdat Duitsland het wagenpark het grootst is, zijn ze toch koploper. Met bijna 1,5 miljoen exemplaren rijden er veruit de meeste EV's in Europa rond.