Nieuwe auto onbetaalbaar voor twee derde Nederlanders

23 nov , 17:15 Nieuws
tweedehands occasions autoverkoop
© Freep!k
Een nieuwe auto kopen zit er voor twee op de drie Nederlanders niet in. Dat blijkt uit onderzoek van AutoTrack, uitgevoerd door Q&A Insight.
De grootste reden is de forse prijsstijging van nieuwe auto’s. De afgelopen vijf jaar werden die maar liefst 30% duurder. Twee op de drie kopers zegt daarom noodgedwongen uit te wijken naar de occasionmarkt.
Alleen al in 2023 werden er 1,3 miljoen occasions verkocht. Dat blijkt uit cijfers van dataleverancier VWE. Over dezelfde periode werden er bijna 370.000 nieuwe auto’s geregistreerd, zo stelt de BOVAG in een recent onderzoek. Een verschil van bijna 1 miljoen voertuigen.

Nieuwe auto twee keer zo duur als occasion

Volgens auto-expert Tim Roks van occasionplatform AutoTrack is dit grote verschil grotendeels te wijten aan het enorme verschil in prijs tussen nieuwe en gebruikte auto’s: “Gemiddeld kost een nieuwe auto iets meer dan 48.000 euro, terwijl een occasion gemiddeld net geen 24.000 euro kost. Wie een nieuwe auto koopt, weet dus dat de auto flink in waarde gaat dalen."
Goed voorbeeld hiervan is de populairste occasion van Nederland, de Volkswagen Golf. Een exemplaar van 3 jaar oud en een maximale kilometerstand van 50.000 kun je al krijgen vanaf 20.000 euro. Een gloednieuwe Golf kost daarentegen minstens 34.000 euro.
Daarnaast blijkt ook nog eens dat de nieuwprijs van auto’s de afgelopen twee jaar steeg met bijna 5.000 euro. Tweedehands auto’s zijn daarentegen ‘slechts’ 1.500 euro duurder geworden. Een occasion is daardoor voor meer mensen bereikbaar dan een nieuwe auto.
Volgens Tim Roks van AutoTrack is er nog een goede reden om een occasion in plaats van een nieuwe auto aan te schaffen: “Een nieuwe schrijft in het eerste jaar harder af dan een gebruikte auto. Bij een occasion is de grootste afschrijving al ‘betaald’ door de vorige eigenaar of eigenaren, dus ook die kosten bespaar je jezelf.”

4 op de 10 kijkt niet naar automerk bij aankoop

Niet alleen geeft twee op de drie aan zich geen nieuwe auto te kunnen veroorloven. Vier op de tien houdt geen rekening met het automerk bij aankoop, zo blijkt uit hetzelfde onderzoek. Maar als je geld wilt besparen dan is dit juist van groot belang. Uit berekeningen van Independer blijkt dat het premiebedrag van de autoverzekering flink kan schelen tussen verschillende automerken.
“De afgelopen jaren werden autoverzekeringen fors duurder. Opvallend genoeg zitten er ook steeds meer verschillen in premies per merk”, zegt Menno Dijcks, expert autoverzekeringen bij Independer. “Gemiddeld betaal je voor een BMW het meest met ongeveer 1.900 euro per jaar. Maar het kan goedkoper. Zo betaal je voor een Citroën gemiddeld 980 euro op jaarbasis.”
Het verschil zit volgens Menno Dijcks van Independer vooral in het formaat en gewicht van een auto. “Grotere en zwaardere auto’s zoals een BMW veroorzaken bij een aanrijding doorgaans meer schade. Daarnaast zijn vervangende onderdelen voor deze voertuigen ook nog eens duurder en worden ze sneller gestolen dan bijvoorbeeld een Citroën. Ook dergelijke zaken zorgen voor een hogere premie.”
De enquête is uitgevoerd door Q&A Research in opdracht van Independer. Hiervoor is een representatieve groep van 1000 Nederlanders geselecteerd.