De afgelopen tijd kwamen er bij de
politie meerdere meldingen binnen van babbeltrucs door
nepagenten.
De nepagent benadert iemand, vaak senioren, met een telefonische
babbeltruc en weet mensen soms duizenden euro ’s op te lichten.
Zo gaan ze te werk
Het slachtoffer, meestal een oudere, wordt gebeld op het vaste telefoonnummer. Aan de andere kant van de lijn doet iemand die zich voor als medewerker van de politie. In verband met een 'aanhouding' vraagt deze nepagent om de bankgegevens van het slachtoffer.
Tijdens het telefoongesprek verschijnt er een zogenaamde politieagent in burgerkleding aan de deur. Deze komt de bankpas van het slachtoffer in ontvangst nemen. Om er vervolgens zelf geld mee te pinnen.
Bel de politie
Krijgt u iemand aan de lijn of aan de deur met zo’n verzoek? Hang dan meteen op of doe direct de deur dicht en bel de politie via 112. Bent u onlangs slachtoffer geworden van deze babbeltruc? Dan kunt u ook contact met de politie opnemen.
Goed om te weten
Het is goed om te weten dat de politie nooit mensen belt om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen op te halen.